Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 27 juni 2008

Hillels två hjärnhalvor?

OBS! Detta inlägg kan ta mer än 30 minuter att läsa ordentligt och
kan vända upp och ner på din värld!
Fortsätt på egen tid och risk
...

Hej!

Ibland händer det att jag råkar på något som får mig att uppleva ett hjärnrus©.
© Copyright: Benjamin

Inte jätteofta, men då och då händer det att jag lär mig något som länkas ihop med tidigare kunskap och får det att expandera, nästa explodera bakåt och framåt i skallen.

Helt nya lager av innebörd kommer till ljuset ur den gamla kunskapen och helt plötsligt öppnar sig dörrar till nya världar någonstans mellan mina öron.

Jag kallar det för ett hjärnrus. (på mitt hemspråk: brain buzz)

Ett sånt fick jag idag, och passande nog handlade det faktiskt om hjärnan.

Jag satt och slösade tid på nätet, som vanligt, då jag råkade på en video som verkade intressant. Det handlade om en hjärnforskare som studerade sin egen stroke medan den pågick!

Hon håller i ett föredrag som man kan se på Youtube, men innan jag länkar till den vill jag se om jag kan bjuda in dig på ett litet hjärnrus med fem enkla steg:

Steg 1) Läs och begrunda detta från en av våra mest kända rabbiner, Hillel.

(Det hämtas ifrån Pirkei Avot, "Fädernas tänkespråk")


Steg 2) Hur förstår du stycket?

(Min tolkning:
  1. Om jag inte ställer upp för mig som individ kommer ingen annan göra det.
  2. Men om jag BARA bryr mig om mig själv, blir jag mindre än ett "vem" – jag blir ett "vad".
  3. Det är dags att börja leva ordentligt!)
Jag älskar detta stycke och citerar det ofta i min undervisning. Den sammanfattar så mycket på 3 korta rader.

Steg 3) Ta nu 20 minuter ur ditt liv och se hjärnforskaren Jill Bolte Taylors föredrag:





Steg 4) Kopplade du?

(Om inte, så gå tillbaka och se de sista 3,5 minuterna igen, från 16:28.
OBS! FUSKA INTE!!! Se HELA filmen. Hoppa inte till slutet.
Du måste förstå sammanhanget för att koppla ihop allt!)

Steg 5) Hur läser du Hillel nu? (hjärnrus!!!)
Skriv ditt svar i kommentarerna här nedan...

Shabbat shalom!

3 comments:

Rabbi Jeremy Gerber sa...

Wow, det var verkligen en fascinerande video!! Det tog ett tag att se kopplingen, men jag tror jag har en teori (men det kanske inte är den samma som du kom fram till...). Först talar Hillel från den vänstra halvan, "Jag måste ta vara på mig själv först! Jag är unik, individuell, och speciell, och om inte jag hjälper mig själv så kommer ingen annan att hjälpa mig." Sen avbryter den högra halvan och säger emot: "Men om jag bara bryr mig om mig själv så har jag skillt av mig från hela världen. Jag är inte bara en individ! Jag är också en del av Det Hela, av min familj, min församling, mitt land, och min värld. Jag har ett ansvar gentemot alla andra, och jag får inte bli för fokuserad på mig själv."

De två sidorna brottas lite med varandra, men de måste också leva i harmoni. Jag är inte säker på att jag håller med hjärnforskaren att man måste välja antingen eller. Ibland ser man på ett sätt, och ibland på det andra. Någonstans i mitten finner man en balans, där finner man harmoni. Det är våran utmaning här i livet!

Och vad tycker du själv???

Benjamin sa...

Hej Jeremy!
Ja, det var precis åt det hållet jag tänkte!

Här är Jill Bolte Taylors avslutande ord:

"We have the power to choose, moment by moment who we want to be in the world...
I can step into the consciousness of my right hemisphere, where we are - I am - the life-force power of the universe...
Or I can step into the consciousness of my left hemisphere where I become a single individual - a solid - separate from the flow, separate from you...
Which would you choose? Which DO you choose? And when?"

När jag hörde detta öppnades för mig ett helt nytt sätt att förstå Hillel - hjärnruset jag pratar om.
Det är inte bara personliga gränser som Hillel pratar om! Det är vårt djupaste medventende - våra två djupaste medventende: den högra och den vänstra!

Vi måste vara båda samtidigt, vi måste värna om vårat innersta jag, men samtidigt vara uppkopplade med hela skapelsen!

Vilken magnifik vision.

Detta är också bevis för att vi kan hitta Torah över allt i vår vardag, bara vi letar lite...

Anonym sa...

Lite sent ute, men nu har jag sett videon och funderat och, wow.

Jag började fundera på att om vi tänker på utbytet mellan våra hjärnhalvor kan vi även se utbytet mellan människor på ett annat sätt. _Jag_ är en människa som kan hjälpa andra rent konkret, jag kan ge någon som är hungrig mat och lyssna på någon som vill prata, men "jag" är även en del av det hela som, genom akten att hjälpa andra, gör världen bättre.

//Judith från Talmudgruppen