Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

onsdag 9 juli 2008

Balak - komik på biblisk nivå

Hej allihopa!

Nu är det dags för denna veckas parasha בלק - Balak. Den hittas i במדבר - Bamidbar, 22:2-25:9.






Hela parashan med undantag av de sista 9 verserna (första delen av kapitel 25) skildrar hur Balak, kungen av Moab, bestämmer sig för att bekämpa israeliternas framfart med lite annorlunda medel.


Här hittar vi Moabs land, på östra sidan Döda havet, dagens Jordanien.






Han har nämligen sett vad som hände amoréerna i förra veckans parasha, när de vägrade låta Israels barn passera, utan gick ut i strid mot dem.
(Det gick inte så bra för Amoréerna...⇒)


Balak förstår att han inte kan ta sig an israeliterna militärt och anlitar därför en trollkarl, den berömda och mäktiga Bilaam för att förbanna folket och därigenom förstöra dem.

Sedan följer en av de märkligaste kapitlen i Torahn - kanske mest märklig för att den skiljer sig så markant från resten av Torahn.

Bilaam vägrar först hjälpa Balak med motiveringen att Gud inte låter honom ta jobbet. Men vid andra försöket drömmer Bilaam en dröm där Gud ger honom tillåtelse att göra jobbet, bara han i slutändan lyder Gud.

Bilaam får budskap från Gud i sina drömmar. Han är alltså en icke-judisk profet.

Han sätter sig på sin åsna och börjar resan, men åsnan stannar tvärt och vägrar fortsätta. Hon (åsnan) ser Guds ängel med svärd som står framför dem, något som den mäktiga Bilaam helt missar.

Bilaam piskar sin åsna och hon tar sig runt ängeln.

Då den beväpnade ängeln ställer sig framför åsnan igen och åsnan trycker upp sig mot en närliggande vägg för att undvika den och krossar Bilaams fot mot väggen.

Bilaam, trollkarl och profet till trots, ser inte ängeln och i sin ilska piskar åsnan än mer.

Rembrandt föreställer sig Bilaam och hans åsna ⇒

Åsnan försöker med en annan väg, men då de kommer till en smal gränd ställer sig ängeln mitt framför åsnan och då finns det inget sätt för åsnan att komma runt den.

Bilaam piskar och piskar åsnan, men det stackars djuret kan ju inget göra. Ingenting, dvs. tills "Gud öppnade åsnans mun" och låter henne börja prata och skälla ut Bilaam!!!

22:28-31:
"Vad har jag gjort dig? Det är tredje gången du slår mig." Bileam svarade henne: "Du gör mig till åtlöje. Om jag haft svärdet med mig hade jag dödat dig." Åsnan sade: "Jag är ju din egen åsna, som du alltid har ridit på, ända till denna dag. Brukar jag göra så här mot dig?" - "Nej", svarade han. Då öppnade Herren Bileams ögon. Han såg Herrens ängel stå på vägen med draget svärd, och han föll ner på sitt ansikte inför honom.

Bilaam ser ut som en riktig idiot och man kan ju faktiskt säga att detta avsnitt är Torahns enda exempel på komik! Bilaam, som i början av kapitlet kanske gav intrycket av att vara stor andlig ledare och ett hot mot Israel har nu förminskats till en klumpig och inkompetent clown.

Jag skulle inte jämföra komiken med t.ex. Scrubs (en av mina favoritserier), men för att ha 2500 år på nacken är det inte så tokigt!

Men än är det roliga inte slut. Ängeln upprepar Guds budskap:

"Följ med männen, men du får inte säga något annat än vad jag befaller dig."
När Bilaam kommer fram till Balak tar de sig upp på ett berg som blickar ut över hela Israels barns läger. Bilaam ber Balak bygga altare och han offrar tjurar och baggar på den.

Bilaam öppnar munnen för att förbanna Israel och allt som kommer ut är välsignelser.

Balak blir arg. Bilaam skyller på Guds makt. Balak släpar med sig Bilaam till ett närliggande berg, bygger ett nytt altare, offrar nya djur och väntar på förbannelsen.

Bilaam öppnar munnen igen och ut kommer fler välsignelser.

Balak blir ännu argare.

23:25-26
Då sade Balak till Bileam: "Vill du inte förbanna dem, så låt i alla fall bli att välsigna dem!" Men Bileam svarade Balak: "Har jag inte sagt dig att jag måste göra allt som Herren säger?"

En tredje och sista försök och nu utropar Bilaam i sin välsignelse (24:5):




Det har blivit en tradition att läsa denna vers varje gång man stiger in i en synagoga.

Balaks plan går om intet, Bilaam åker hem.

Men vi läser i kapitel 25 om hur moabiterna inte har gett upp. De skickar sina kvinnor för att förföra de judiska männen och locka dem in i avgudadyrkan.

Planen fungerar utomordentligt väl. Männen faller pladask och börjar dyrka moabiternas gud. Gud är INTE glad.

En israelit påbörjar ett samlag med en midianitiska (helt plötsligt är det midianiter och inte moabiter) mitt framför Moshe och hela församlingen. Allt de kan göra är gråta.

Men en som inte gråter är Pinchas, Arons sonson, som tar ett spjut och genomborrar de båda två.

Guds vrede lägger sig.


Denna incident kommer att få sitt avslut i nästa veckas parasha, Pinchas.

Och nu till frågorna!

Vi provar en annan variant denna vecka, eftersom det var dåligt med svar på mina frågor förra veckan (med undantag av Chaya Miriam - tack!)

Nu gör vi så här. Det finns hur mycket som helst som man kan fråga kring en sådan händelserik parasha som Balak, så nu ligger bollen hos er läsare.

Jag uppmanar er att ställa frågor - alla sorters (varför? hur? vem? var? när? etc.). Är det en ärlig fråga kan den inte vara fel eller dum.

Skriv frågorna i kommentarerna så klurar vi på dem tillsammans. Hedersomnämnande ges för riktigt insiktsfulla frågor, så börja klura!

Kol tuv!

2 comments:

Akiva sa...

Parsha Balak ar en fantastisk bit Torahvisdom. Jag hade mojlighet lyssna till lasandet i en amerikansk masortisynagoga igar.

Historien med Balaams talande asna kan vid forsta anblick verka valdigt komisk. Berattelsen kan ses som en allegori eller som en ren fabel. Men faktum ar att det ar en del av Torah, och saledes maste det tas pa samma allvar som allt annat.

Och kanske pa storre allvar? Rabbinerna hade stora problem med berattelsen - hur ska man forklara den talande asnan? Uppenbarligen bryter ju asnan mot naturens lagar nar den oppnar sin mun - ett mirakel - men skulle G-d bryta mot sin egen skapelses lagar bara for att ge Balaam en tillrattaviselse? Och alla andra mirakel? Hur kan G-d inte forutsaga att israeliterna skulle behova mat i oknen, sa han var tvungen att skapa dem manna istallet? Om G-d ar perfekt, varfor da bryta mot sin egen skapelses lagar?

Svaret finner vi i Pirkei Avot 5:9:
Ten things were created at twilight on the eve of the first Sabbath:
the mouth of the earth (Numbers 16:32);
the mouth of the well (Numbers 21:16);
the mouth of the ass (Numbers 22:28);
the rainbow;
the manna;
Aaron's staff;
the Shamir, writing;
the inscription on the tablets of the Ten Commandments;
and the tablets themselves.

Detta ar losningen pa problemet. Alla dessa mirakel, som alla uppenbarligen strider mot naturens lagar, skapades inte for stunden. Om G-d ar perfekt och allvetande vet G-d allt som var och allt som kommer. G-d visste att israeliterna skulle komma att behova mat i oknen, G-d visste att Balaams asna behovde talets gava, redan innan G-d borjat med att skapa varlden. Losningen ar alltsa att endast Balaams asna i hela varlden begavades med tal, och det gjordes innan sjalva varlden skapats. Alltsa bryter inte asnan mot naturens lagar.

Hanger nagon med?

Shavua Tov!

Benjamin sa...

Tack för din kommentar!
Det gav upphov till ett långt inlägg som jag nu skrivit färdigt: http://torahblogga.blogspot.com/2008/07/mirakulsa-rationalister-och-talande.html
Diskussionen fortsätter!
Benjamin