Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

söndag 22 augusti 2010

Yosephs långa resa - och nu hans tragiska slut

Tragisk uppdatering:
Ammi hade på Facebook skrivit BDE om Yoseph Robinson, som jag inte uppfattade. När Chris, i en kommentar här nedan, uppmärksammade mig på att Yoseph Robinson faktiskt hade skjutits till döds i torsdags, verkade titeln, och utgångspunkten, för detta inlägg plötsligt nästan ironisk.
När jag kollade med Ammi igen förklarade hon för mig att BDE var en förkortning på Baruch Dayan haEmet - Välsignad vare den sanna Domaren, något man säger när man får höra sorgliga nyheter.
Och detta är så tragiskt. Han jobbade i en butik i Brooklyn och sköts när han försökte stoppa en rånare som hotade hans flickvän.
En människa som försökte bygga broar mellan olika världar men dödades i ett meningslöst våldsdåd. Så väldigt sorgligt.


Hej!

På Facebook tipsade min vän Ammi (tack!) om en intressant person, Yoseph Robinson - en jamaikansk hiphoppare som blev ortodox jude:


Yoseph kommer ut med en bok om sitt liv och sin resa, i december, lagom till Chanukkah. Där skriver han också om de spänningar som existerar mellan judar och svarta i USA och hur han vill bygga broar mellan grupperna.

Jag har alltid varit intresserad av människors livsresor, speciellt konverteringar till eller från religion. Det krävs något speciellt hos en människa att ifrågasätta de grundläggande premisserna som de har växt upp med och helt förändra dem.

Har du själv en sådan (judisk) historia du vill skriva om här på Torahblogga? Det skulle vara en ära för mig att publicera den.

Kol tuv,
blog comments powered by Disqus