Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

måndag 9 augusti 2010

Tillbaka - och med radio!

Hej, hej, hej!

Nu är jag tillbaka!

Jo, det blev lite längre uppehåll än jag hade tidigare annonserat och folk har börjat fråga mig om varför det dröjde så länge.

Vad ska man säga?

Det är väl lite som Newtons första rörelselag, tröghetslagen: En kropp förblir i vila eller i likformig rörelse så länge inga yttre krafter verkar på kroppen.

Nej, det handlar inte om min fysik, ahem, utan att bloggandet stannade av under semestern och det var så skönt att inte tänka på något ett tag. När det väl var dags att komma igång igen, tog det mig mycket mer tankekraft och vilja att få det i rörelse igen, men nu är jag tillbaka.

Helt sysslolös har jag däremot inte varit - förra veckan gjorde jag ett program för FIM-radio. Det fick handla om Devarim, femte moseboken, som vi för tillfället läser oss igenom, från olika vinklar.
  1. Vad Devarim är för bok, dess sammanhang och innehåll.
  2. Om författaren från ett traditionellt perspektiv - dvs. Moshe
  3. Om författaren från ett akademiskt perspektiv - dvs. författaren som brukar benämnas "D"
  4. Om hur den rabbinska traditionen behandlar mer svårsmälta lagar i Devarim
Här har ni filen för att lyssna eller ladda ner:


Jag välkomnar tankar, frågor och reaktioner - alltid roligt med diskussion!

Kol tuv,
blog comments powered by Disqus