Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

tisdag 23 februari 2010

Finfin FIM-radio!

Hej!

Jag har varit rätt upptagen de senaste dagarna, då jag haft fullt upp med att producera radio!
FIM (föreningen Fred i Mellanöstern) har startat en närradiostation i Göteborg. Varje vecka får någon hela ansvaret för att strukturera, spela in och klippa ihop en timme FIM-radio.

Det sänds lokalt i Göteborg, tisdag kl. 19.00, med repris söndag kl. 8.00, på 94,9 MHz. Är ni inte i Göteborgstrakten med en radioapparat i närheten? Gå in på Göteborgs Närradioförenings hemsida, www.gnf.nu, och lyssna just vid sändningstiden. Annars hittar ni redan sända avsnitt på FIMs hemsida, www.fredimellanostern.se.

FIM har engagerat er Torahbloggare för avsnittet om helgen Purim, som infaller nu på lördag. Jag har då tagit mig friheten att fritt associera kring helgen och har några spännande inslag att komma med:

  • Jag hör med Tobias Goldman som skriver sin fil mag på Bar Ilanuniversitetet i Israel, i just bibliska studier. Vi diskuterar koncepten utvalda och anti-utvalda folk.
  • Jag talar med komikern och författaren Aron Flam, som är en av mina intellektuella sparringpartners, om bl.a. komik, allvar, makt och slumpen. Aron delar också ansvaret för detta finurliga respons på Aftonbladets organstöldsjournalism:

  • Förra året skrev jag om kopplingarna mellan Davis Cup-matchen i Malmö och Purim som inföll tre dagar därefter. Nu letade jag reda på Marianne och Roberta som båda var där och såg miraklet i Malmö med egna ögon.
  • Sist ut kollar jag med min svärfar, Israel Mordakhai (se bilden), som är född i Persien (dagens Iran) om hur det var att fira de persiska judarnas seger över antisemiten Haman i det land där berättelsen utspelade sig.
  • Allt detta och några låtar från israeliska sångaren Kobi Oz, som exprimenterar med religion, poesi och sekularism i en salig blandning. Jag hoppas organisera en Skandinavienturné åt Kobi i en snar framtid (hör av er om ni vill hjälpa till!):


När avsnittet har sänts kan man ladda ner den som MP3-fil här också!

Kol tuv,
blog comments powered by Disqus