Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

onsdag 21 oktober 2009

OBS! Nytt datum för filmvisning och diskussion!!!

Uppdatering!

Tyvärr är jag tvungen att ändra datum för filmvisningen av Trembling Before G-d och medföljande diskussion. För att rabbin Peter Borenstein ska kunna medverka i diskussionen, så har vi ändrat datumet till söndagen den 6 december, kl. 14.00.

Hoppas ni kan komma då!

Allt gott,
Benjamin


Hej!


I maj skrev jag om homosexualitet och hur man kan tolka Torahn på ett modernare vad det gäller den frågan, i inlägget Ett mjukare sätt att tolka en hård vers.

I inlägget skrev jag om filmen Trembling Before G-d, en dokumentär som intervjuar öppna och gömda ortodoxa HBT-judar. Den kom ut 2001 och skakade om den ortodoxa världen rejält.

Som en utgångspunkt för att diskutera hur HBT-judar tas emot i vår församling här i Göteborg, ska jag nu visa filmen på församlingen söndag, den 25 oktober, den 6 december, kl. 14.00 (för mer information kan ni mejla mig genom att klicka här).

Det är en mycket stark film som lämnar ingen oberörd, oavsett på vilken sida av diskussion man står.

Personligen tror jag inte att Gud skapar människor som inte kan hitta lycka och samtidigt följa Torahn. Därför måste jag tolka vad Torahn säger på ett modernt sätt som inte fördömmer och förbjuder homosexuell kärlek - för mig finns det ingen annat sätt att tolka Torahn. Därför borde vi jobba för att HBT-judar ska känna säg lika välkomna som alla andra judar i vår församling. Man ska aldrig behöva välja mellan att vara jude och vara homosexuell.

Nu vet ni var jag står. Jag vill uppmana alla som tycker att denna fråga är värd att diskutera att komma. Se filmen, delta i diskussionen. Var tycker ni?


Här är ett smakprov av filmen:



Kol tuv,
blog comments powered by Disqus