Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 7 maj 2009

Parashat Acharei Mot - Mjukare sätt att tolka en hård vers

Uppdatering:
Tidningen Dagen skriver om olika judiska församlingars policy angående samkönade vigslar. I Stockholms fall vet jag att det endast handlar om en borgerlig ceremoni - de religiösa tjänstemännen deltar inte.

Hej!

Kapitel 18 i Acharei Mot och kapitel 20 i Kedoshim handlar båda om förbjudna sexuella relationer. I kapitel 18 förbjuds olika former av incest och sen läser vi:
Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren. Du får inte ha samlag med hustrun till en landsman; du blir oren genom henne. Du får inte överlämna något av dina barn till Molok. Du får inte vanhelga din Guds namn; jag är Herren. Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt.
Vajikra 18:19-23
Det är alltså här, vers 18:22, där vi hittar det ökända förbudet mot homosexualitet som har orsakat så många människor så mycket lidande genom tiderna.

De senaste åren, då vår förståelse av homosexualitet har ökat och samhället har börjat acceptera homosexuella människors kärlek som lika värd som heterosexuell kärlek, har man försökt tolka, och till viss del, tolka bort denna vers.

Först och främst, har lesbiska det på sätt och vis lättare, eftersom sexuell kärlek mellan kvinnor verkar inte ha funnits i världsbilden på den ti
den. Det är först på medeltiden som man hittar de första förbuden mot kvinnlig homosexualitet i Halachiska utlåtanden.

Men om förbudet mot manlig homosexualitet har jag hört en hel del förklaringar. Här är några exempel:

Vissa fastnar på ordvalet, "som man ligger med en kvinna" och anser det innebära att homosexuell kärlek och sex är tillåtet, bara inte penetrering.

Jag träffade en gång på Limmud en chassidisk jude som var öppet homosexuell och ledde den första ortodoxa församlingen för HBT-judar i London. Han höll ett föredrag på Limmud om sitt liv och berättade om den intensiva, våldsamma mobbningen och utfrysningen han hade upplevt under sin uppväxt av de andra i hans samhälle. Han hade lämnat judendomen i flera år, men när han medverkade i en dokumentär (se videon längst ner) om HBT-judar i den ortodoxa världen, insåg han hur mycket han saknade sitt judiska liv och återgick till att vara en ultra-ortodox jude, med svart hatt, pejes (kindlockar) etc.

"Hur kan du vara ortodox och homosexuell?" var den vanligaste frågan.


Han svarade:
"Det finns verser i Torahn som våra rabbiner inte kan förklara. När de kommer till dem och har diskuterat dem ingående utan att komma till en lösning förklarar de Tejku! Det betyder att de får vänta till Mashiach (messias) kommer och förklarar hur man verkligen ska förstå versen. För mig så är det en Tejku att jag föddes som gay religiös jude och i min Torah står det denna vers. Tills Mashiach kommer och förklarar för mig vad det betyder måste jag leva som den jag är född till - en gay, religiös jude. Men i fall att jag har fel, och det är verkligen förbjudet för judar att leva som homosexuella, så ser jag till att aldrig ha en judisk pojkvän för att inte förleda en annan jude också."

En tredje tolkning kommer från Rabbin Steven Greenberg (jag har även hört honom tala på Limmud), som skrivit boken Wrestling With God and Men. Rabbin Greenberg fick sin ortodoxa smicha (rabbinsk ordination) innan han kom ut som homosexuell och när man väl fått smicha kan man inte tas ifrån titeln. Han är alltså homosexuell ortodox rabbin.

I boken har han ett helt kapitel bara om Vajikra 18:22. Hans tolkningmetod är att se till hela kapitel 18. Han menar att de sexuella förbindelser som beskrivs handlar om relationer mellan en starkare person och en svagare, där den starkare kan påtvinga sig sex, fysiskt eller på andra sätt. Med andra ord så menar han att hela kapitel 18 förbjuder alla olika sorters våldtäkter.

Vers 22 förbjuder en man att våldta en annan man. Rabbin Greenberg menar alltså att en sexuell relation mellan två myndiga män som samtycker till akten är helt OK enligt halacha.

I den här videon berättar Rabbin Greenberg om hur han hanterade läsningen av kapitel 18 varje Jom kippur:



Hur man än ser på det, så pågår det en hel del initiativ inom den judiska världen för att HBT-judar ska få leva som de är och vara fullvärdiga medlemmar i våra församlingar. Jag hoppas att vi en dag kommer uppleva att det inte längre är en fråga - att det blir lika självklart för dem att vara med som för mig.

Här är en video som handlar om filmen Trembling Before G-d, en dokumentär som intervjuar öppna och gömda ortodoxa HBT-judar. Den kom ut 2001 och skakade om den ortodoxa världen rejält. Den chassidiska juden som jag nämnde här ovan syns till vid 2:39 strecket. Jag kan inte rekommendera den starkt nog!



Kol tuv,

Trembling Before G-d visades för flera år sedan på Stockholms Judiska filmfestival. Mer om årets filmfestival hittar du på SvD.se.
blog comments powered by Disqus