Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

söndag 18 oktober 2009

Parashat Bereishit och Nya podradioavsnitt!

Hej!

Hann inte riktigt med att skriva om parashat Bereishit, Torahns allra första veckoavsnitt, men det kommer under veckan. Under tiden kan ni kolla in lite av det jag skrev förra året:

Om Kain och Abel (på hebreiska: Kajin veHevel) och generationerna som följde Adam...

Om hur Gud ser på människans natur och vår benägenhet att göra fel...

Sen har vi också haft ett till kurstillfälle i Det judiska året. Vi pratade om Shemini Atseret, Simchat Torah samt det judiska årets vardagscykel. Jag har delat in dessa i tre delar, så det blir lite kortare avsnitt - lättare att ladda ner och lyssna:

Shemini Atseret, 22 minuter

Simchat Torah (+ T
orahns och torahläsningens historia), 39 minuter

Vardagscykeln, 24 minuter

För att följa med i Vardagscykeln har ni dessa papper, som innehåller en väldigt händig diagram på det judiska årets månader. Den kommer från Judiska församlingen i Stockholms Bar och Bat Mitsvahäfte, som kan laddas ner i sin helhet (tillsammans med mycket annat!) här.

Det judiska året


Jag rekommenderade också boken Who Wrote the Bible? av Richard Elliot Friedman. Det är en bok som ha
r haft ett stort inflytande på mig och jag kan inte rekommendera den tillräckligt! Ni kan beställa den här på Adlibris för ynka 129 kr. Då har ni den i brevlådan inom en vecka!

Några små anmärkningar om inspelningen:

  1. Jag hade en jobbig hosta som kom med i inspelningen en del. Jag insåg sen att det skulle bli väldigt jobbig att lyssna på, speciellt i hörlurar, så jag använde Garageband (Apples redigeringsprogram) för att klippa bort alla hostningar. Så nu vet ni alltså varför det hoppar vid vissa tillfällen och varför min röst låter ibland väldigt ansträngd.
  2. Det var också väldigt fullt med möten och andra kurser i församlingshuset denna torsdag kväll och vi hittade inget rum att vara i ostört. Tillslut fick vi sätta oss på sofforna i foajén med resultatet att det ibland gick förbi folk som väsnades. Ni får ha överseende med detta också.
Med allt detta sagt, hoppas jag att ni ändå lyssnar (så farligt är det inte) och kommenterar innehållet om ni har frågor eller synpunkter.

Shavua tov,
blog comments powered by Disqus