Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 10 december 2009

Ny judisk blogg "under konstruktion"

Hej!

Länge har Torahblogga varit den enda svenska, judiska bloggen (mig vetterligen) som skriver primärt om Torah, bibelstudier och Talmud. (Och när jag tittar över de senaste veckornas bloggande så måste jag erkänna att det inte har varit så där jättemycket sånt här heller...)

Men nu har jag lite sällskap på detta område! Sebastian i Stockholm har introducerat sin blogg, Templum Salomonis. Det latinska namnet kan tyckas märkligt för en blogg med fokus på judiska textstudier, men inte om man läser hans förklaring:
Sedan den dag då Templet förstördes har den Helige, välsignad vare Han, ingen plats i världen förutom fyra alnar halacha. - B'rachot 8a
Jerusalems tempel må vara förstört, men jag tänker ta rabbi Chiya ben Ammis uttalande ovan på orden - i lagen, fortlever något av Guds närvaro på jorden - och det är nu upp till oss att bygga ett tempel av ord och lag.
Ett riktigt fyndigt bloggnamn, måste jag alltså erkänna. Ett namn som fick mig att undra och ifrågasätta och - när jag fått svar - gav mig ett andligt perspektiv som jag verkligen uppskattar: att bygga ett tempel av ord i cyberrymden. Ya'asher koach, Sebastian!

Sen innehåller bloggen också intressanta ämnen och tolkningar, så det är ju inte fy skam, det heller.
Sebastian är en intressant kille, med spännande perspektiv. Så här skriver han om sig själv och sin ideologi:
Mitt namn är Sebastian och jag är aktiv som gabbai (liturgisk hjälpreda/mötesvärd) i Stockholms Stora synagoga. Jag tycker inte om att definiera mig utifrån denominationer, men i praktiken kan jag sägas vara konservativ, inte främst för att jag går i stadens enda konservativa synagoga, utan för att jag anser halachan, den judiska lagen, vara bindande men satt i ett historiskt sammanhang; ett amalgam av gudomlig vägledning, mänsklig expertis och samhälleliga omständigheter. Med undantag för vissa frågor (främst rörande kön som i; egalitarianism, synen på genus, och sexualitet) står jag dock tämligen nära den judiska ortodoxin.
Ja, det ska bli spännande att följa Sebastian i hans tempelbygge!

Kol tuv,
blog comments powered by Disqus