Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 26 december 2008

Resor + Parashat Vajetse, Vajishlach och Vajeishev

Hej!

Här sitter jag. Klockan är 02.42, fredagen den 26 december, 2008. Det är samtidigt Jom Shishi (den sjätte dagen), 29 kislev, 5769 - femte dagen Chanukkah.

Jag sitter och skriver detta för att det inte är någon idé att gå lägga mig. Allt är äntligen packat, disken diskad, tvätten vikt. Väckarklockan ringer om en timme och 30 minuter.

Jag, min fru och min lilla dotter ska vara vid Landvetter flygplats för att ta ett flyg kl. 07.10 till London - Heathrow. Därifrån tar vi en buss till den lilla staden Coventry, inte långt från Birmingham. Det tar ca 2,5 timmar och väl framme hoppar vi i en taxi som tar oss till University of Warwick.

Där hålls den stora årliga Limmudkonferensen!

2500 judar från hela världen, 800-900 olika program att välja mellan, under 6 dagars tid. Vill du se vad du går miste om, finns programmet online här.

Jag ska försöka blogga därifrån och rapportera om intryck och inspiration och kanske vill du som läser detta hänga med nästa år!

Under tiden har vi veckans parasha - Mikets.

Vi har sett hur berättelsen om Jakob och hans familj - särskilt hans 12 söner har utvecklat sig över flera veckoavsnitt:

I Vajetse läser vi om Jakobs två fruar, Leah och Rachel, systrar som tävlar om Jakobs kärlek (Leah har ingen chans) och om den bibliska kvinnans enda väg till framgång barnafödande (Rachel har ingen chans).

Jakob kommer alltid att älska Rachel, men som "kompensation" får Leah sex söner (Reuven, Shimon, Levi, Judah, Issachar och Zebulon, samt en dotter, Dina. Rachel får inga egna barn, så hon använder sin tjänarinna Bilhah, som surrogatmamma och får Dan och Naftali. Leah drar till med sin egna tjänarinna Zilpah som föder Gad och Asher.

Tillslut kommer Gud ihåg Rachel och låter henne föda ett barn - Josef. I nästa veckoavsnitt läser vi om hur Rachel blir återigen havande men tragiskt nog dör hon i barnsäng med minstingen Benjamin.

Redan från börjar är den talrika familjen uppdelad i falanger, Leahs sex å ena sidan, tjänarinnornas fyra, som är lite andra klassens söner och sen Rachels två söner. Hade systrarnas far Laban inte lurat Jakob att först gifta sig med Leah och sedan Rachel hade konkurrensen aldrig uppstått - Josef skulle ha varit den förstfödde men blev istället nr 11 av 12.

I parashat Vajeishev väljer Jakob ändå att behandla honom bättre än de andra, som om han vore familjens förstfödde och naturliga ledare. Han drömmer drömmar om hur han kommer att regera över de andra bröderna samt sin mor och far.

Bröderna hatar honom mer och mer och tillslut plannerar att döda honom, men ändrar sig och säljer honom istället som slav till Egypten. Det borde vara slutet för Josef, men han har en märklig tendens att alltid, oavsett vilken röra han befinner sig i, flyta upp till ytan och hamna i ledarskapspositioner.

Han blir först slav hos en rik egyptier, Potifar och blir snart utnämnd till chef för alla andra slavar i Potifars hus.

Potifars hustru får upp ögonen för Josef och försöker få honom i säng. Vår hjälte vägrar bedra sin herre och hamnar som tack i fängelse anklagad av hustrun för våldtäkt.

I fängelset får han vakternas förtroende och blir snart tillsyningsman för de andra fångarna. Där träffar han faraos (kungen av Egypten) munskänk (vinupphällare) och bagare, som båda hamnat i onåd.

De har också båda drömt drömmar och Josef - drömmaren - förutspår att munskänken ska få tillbaka sitt jobb, men att bagaren ska avrättas.

Josef ber munskänken att inte glömma bort honom i fängelset och att försöka få honom att nämna Josefs fall för farao, men munskänken glömmer av honom i fängelset.

Där slutar parashat Vajeishev.
Snart lite kort om Mikets.

Fortsättning följer...

Shabbat shalom och Chanukkah sameach,
blog comments powered by Disqus