Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

tisdag 19 januari 2010

Ett vågat experiment!

Hej allihopa!

Jag har fått en spännande idé som jag vill presentera för er här på Torahblogga.

Nyligen blev jag inbjuden till att ta del av Wave, ett nytt datorprogram från Google. Den är fortfarande under utveckling, men i grova drag är det en kombination av mejl och gruppchatt.

Ett exempel på hur den fungerar är om jag ska planera en middag. Jag skapar ett Wave-dokument och meddelar A, B och C att jag ska ha en middag på torsdag. Vad som skapas är en sorts dialog med alla involverade.
Jag: Kan ni komma? Vad vill ni äta?
A: Jag kan komma. Jag vill äta kyckling.
B: Jag kan inte på torsdag. Kan ni alla på onsdag?
C: Jag kan både onsdag och torsdag. Jag vill inte ha kyckling, jag är vegetarian.
Jag: Kan A på onsdag? Jag kan ha både kyckling och vegetariskt.
A: Jag kan på onsdag. Vi kör bara vegetariskt för C:s skull!
B: Låter bra!
C: Tack! Vi ses på onsdag.
Jag: Välkomna!

Det fiffiga med Wave är att denna dialog kan utspela sig över flera dagar, med alla parter som svarar när de har möjlighet, som med mejl, men alla kan hela tiden se vad de andra skriver i dokumentet och man kan också se om någon är online samtidigt att chatta med varandra direkt, i dokumentet.

Här kan ni se en introduktionsfilm där Wave demonstreras:



Min idé är följande:
Vi kan använda Wave för att hålla i kurser och diskussionsgrupper online. Säg att vi har en grupp på 5-10 personer. Jag startar en Wave med en text från Torahn. Alla börjar kommentera och diskutera med varandra och jag kan leda diskussionen med frågor och förklaringar. Samtalet kan pågå i flera dagar med deltagarna som kommer och går och tycker till i diskussionen.
Detta är ju perfekt för folk som har svårt eller ont om tid att komma till en församling, men vill fortfarande lära sig mer och utvecklas.

Låter detta lockande?

I början kommer vi experimentera och prova oss fram, men detta kan bli något mycket användbart, roligt och spännande!

Nu finns det en hake med Wave. För tillfället är programmet under utveckling så man kan inte bara gå in på sidan och registrera sig. Man måste få en inbjudan från någon man känner. Varje person som blir inbjuden får 8 egna inbjudningar att skicka till kompisar. På så sätt sprids Wave och får nya användare, men inte för fort, så att Google kan fortsätta utveckla programmet under tiden.

Därför föreslår jag följande. Hör av er om ni vill vara med i detta experiment. Jag gör upp en lista på alla som vill vara med och gör upp en plan för hur varje person som får en inbjudan av mig skickar vidare till ett visst antal andra på listan så att alla som vill vara med kommer med. Det kanske låter komplicerat, men det ska gå!

Hör av er i kommentarrutan med er mejladress (det ändå bara jag som ser adressen), eller klicka på Mejla mig-knappen en bit ner till höger på denna sida, om ni vill vara med, så kommer vi igång med den nya vågen av judiskt lärande!

Kol tuv,
blog comments powered by Disqus