Tisdagens tragiska jordbävning i Haiti kan ses som den värsta i ett långt led av politiska, ekonomiska och naturrelaterade olyckor som drabbat det lilla karibiska landet. Och detta just när en liten ljusglimt visade sig där, då ekonomin i Haiti hade växt 2,2% över det senaste året trots den globala ekonomiska krisen.
Fattigdom och tragedi finns det gott om i världen. Traditionellt sett, ska man på den judiska skalan av Tsedaka (ett ord som översätts till välgörenhet, men betyder faktiskt grundläggande rättvisa), koncentrera sin hjälp lokalt och arbeta sig utåt. När man har hjälpt alla i ens hemstad, kan man fokusera utåt till andra städer i omgivningen, osv.
Denna modell var logisk under Talmuds tid för 2000 år sedan, och ett långt tag framåt, men nu befinner vi oss i en helt annan värld. När vi nu ser det hemska lidandet som pågår på andra platser i världen, så är det så viktigt att vi sträcker ut våra händer (och plånböcker) för att hjälpa. Det är viktigt för de som behöver vår hjälp, men viktigt för oss själva, så att vi inte förhärdar våra hjärtan och blir kallsinniga inför våg efter våg av ofantliga hjälpbehov som kommer utifrån.
Den judiska filosofen Peter Singer kommer med ett starkt exempel: säg att du har en vinterjacka på dig, som kostar över 1000 kr (vilken vinterjacka kan man idag köpa för under 1000 kr?!). Du går förbi en fontän och ser ett barn som har ramlat i. Det är iskallt och barnet håller på att drunkna. Finns det någon av oss som inte skulle hoppa i, även till priset av att förstöra vinterjackan, för att rädda detta barn?
Vad, frågar Singer, är skillnaden mellan att ta en ekonomisk risk för att rädda ett barn mitt framför ögonen och att donera pengar till en organisation som räddar detta barn på andra sidan jordklotet? Svaret är att skillnaden ligger endast i vår förmåga att stänga av TV:n och låtsas att det inte sker mitt framför ögonen på oss.
Judendomen lär oss att Tsedaka gör vi inte bara för att hjälpa andra, utan för att göra oss själva mer empatiska - det är motion för själen. Låt oss motionera våra hjärtan genom att öppna dem brett och ge till alla organisationer som kan hjälpa.
Det är i sak ingen skillnad att ge till en kristen organisation som Röda korset eller Svenska kyrkan, eller en obunden organisation som Unicef. Det viktigaste är ATT man ger!
Men när man ger till en judisk organisation, som t.ex. American Jewish World Service, eller brittiska Tzedek, uträttar man två saker samtidigt: man hjälper människors akuta behov och gör det tydligt för oss själva hur viktigt detta är också inom judendomen.
Vi får en bättre värld samtidigt som vi blir bättre människor och bättre judar.
Kol tuv,
Läs mer: DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6; Expressen 1, 2, 3, 4, 5, 6; Aftonbladet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; GP 1, 2, 3, 4, 5; Sydsvenskan 1, 2, 3; Dagen 1, 2, 3, 4, 5, 6;
היום - Hayom (Dagens judiska datum):
torsdag 14 januari 2010
Jag ger till judiska organisationer för att hjälpa Haiti!
Nyckelord
Etik,
Halacha,
Individens ansvar,
Judar i världen,
Miljöfrågor,
Mänskliga rättigheter,
Nyheter,
Tikkun olam,
Torah,
Åsikt
blog comments powered by Disqus