Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 1 januari 2010

Limmudagboken - onsdag: Inspiration och tvivel med bara en dag kvar

Hej!

Sitter på planet från England och tänker över de intensiva konferensdagarna. Onsdag, Limmuds sista heldag var särskilt inspirerande för mig.

Dagen började med frukoststudier med min chavrutapartner Chana på profeten Chagajs korta bok (två kapitel, 40 verser). Uppgiften som vi hade hållit på med i 2 dagar var att brottas med den svåra bibliska hebreiskan i boken och översätta den ofta poetiska texten till förstålig engelska. Nu var det bara 12 verser kvar, men det var kanske det mest komplicerade biten. Något om cohaniterna (prästerna i templet) som bar köttbitar i kläderna och Gud som orsakar stora skälvningar i världen.

Efter en timme samlades hela gruppen igen för att gå igenom det med läraren David Solomon. Då föll alla pusselbitarna på plats. I nästa inlägg får ni en mer detaljerad utläggning om profeten Chagajs bok.

Det var en riktigt bra fördjupningskurs, men det bästa var chavrutastudierna med Chana. Hon är en brittisk medelålders kvinna som bor i Israel. Hon är berättare och sångare av chassidiska sagor och melodier. Av någon anledning fick vi genast bra kontakt och kompletterade varandra utmärkt i vårt sökande efter textens innebörd.


Vi lovade att försöka fortsätta vårt chavrutaskap hemmifrån, över Skype. Vi får se om vi lyckas.

Efter Chagajstudierna gick jag för att höra Levi Lauer. Han är en amerikansk rabbin som bott 30 år i Israel. Han talade om tvivel och hur viktigt det är för den riktig judendom att ta till sig tvivlet och och ovissheten i mötet med Gud och acceptera det.


Jag hörde honom tala om just detta ämne på Limmud för fyra år sedan, och jag skrev om det för ett år sedan här på Torahblogga, men just för att hans ord hade en sådan inverkan på mig, ville jag höra honom igen.

Jag var verkligen inte besviken! Det var en underbart inspirerande upplevelse och han talade om Martin Luther Kings tolkningar av Torah och om sin roll som förälder och mycket annat som han inte pratade om sist.

Med hans tillåtelse hoppas jag sätta upp talet på nätet som podradio för att dela med er.

Jag hinner nog inte skriva ner resten av dagen innan Shabbat, men efter kommer jag att berätta om en annan av konferensens absoluta höjdpunkter: konserten med den israeliska popsångaren Kobi Oz - såvida jag lyckas hitta orden att beskriva det!

Shabbat shalom!

Benjamin
blog comments powered by Disqus