Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

söndag 3 januari 2010

För mycket förkärlek för heliga förhudar...

Hej!

Tillbringade nyårsafton ensam i ett rum på Holiday Inn, vid East Midlands Airport, i väntan på mitt flyg morgonen därpå. Inte det roligaste sättet att fira nyåret, men dagen betyder mindre och mindre för mig för varje år som går.

Jag skrev om nyårsdagens innebörd i Jesus liv förra året, men jag hade ingen aning om att man hade tagit det så här långt:

Happy Holy Circumcision Day!

Samma journalist skrev även 2006 om Vatikanens möjliga komplott mot Jesus förhud.

Wikipedia har så klart en utförlig artikel om Den heliga förhuden.

Tanken är att när Jesus och hans kropp ska ha lämnat detta jordisk och färdats upp till himmelen, så fanns det alltså en liten bit av honom kvar. Jag råkar däremot veta (eftersom min far är Mohel - omskärare) att man alltid begraver förhuden i jorden. Alla människans kroppsdelar ska behandlas med yttersta respekt och måste därför begravas, precis som kroppen ska begravas när man dör.

Så all denna balagan (hebreiska för strul, oreda, bråk) över något som troligtvis "återbördades till jorden" samma dag som den avlägsnades.

Ja, just när man trodde att religion inte kunde bli märkligare...

Kol tuv,

blog comments powered by Disqus