Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 19 september 2008

Ingen kvinnlig rabbin än...

Hej!

I juni fick Judiska församlingen i Stockholm allas uppmärksamhet (även i media: DN.se, SvD, Dagen, Stockholm City) med nyheten att de skulle tillsätta rabbintjänsten med en kvinnlig rabbin. Chava Koster, från New York, född i Holland, kom till Stockholm i maj för en intervju och för att predika i Stora Synagogan. Hon blev erbjuden jobbet.

I efterhand kan man tycka att det var lite olyckligt att man gick ut så tidigt med informationen om att hon erbjudits tjänsten, då det visade sig att hon nu drar tillbaka sin kandidatur. (Läs informationsmejlet här nedan som gick ut igår, eller ladda ner PDF-filen här.)

Jag, som Konservativ jude, är förstås för att män och kvinnor ska delta på lika villkor i våra församlingar. Det skulle ha varit spännande att se hur det hade gått för en kvinna att anställas som rabbin i Sverige, men nu får vi vänta lite till.

Däremot känner jag mig inte besviken över att det inte har blivit av denna gång. Många som jag pratat med uttryckte en positiv eller negativ inställning till Chava Koster, och det verkade för mig vara baserat på det faktum att hon är kvinna.

Om lika villkor ska gälla för män och kvinnor, ska man inte bedömma en rabbin baserat främst på dennes kön. Oavsett om Stockholm anställer en manlig eller kvinnlig rabbin hoppas jag att individen som fått tjänsten har fått den på grund av att de är mest lämpade för jobbet.

Nu får vi inte veta hur det hade gått för just rabbin Koster i Sverige, men vi får hoppas att Stockholm snart hittar en lämplig kandidat som kommer att berika hela den svenskjudiska världen.

Shana tova!

Läs mer på: Expressen, SR.se, Kyrkans tidning
blog comments powered by Disqus