Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

tisdag 2 september 2008

Plocka juveler innan nyåret

Hej!

Nu har vi börjat nedräkningen till det judiska nyåret ראש השנה - Rosh haShana. Varje dag i månaden אלול - Elul för oss en dag närmare ימים נוראים - Jamim Noraim, De vördnadsfulla dagarna från Rosh haShana till Jom Kippur.

Jag kommer skriva mer om Rosh haShana och Jom Kippur i dagarna som kommer. Elul är en månad för eftertanke och soul-searching (att söka i sin själ för förbättring). Vi blåser varje vardagsmorgon i שפר - Shofar, vädurshornet för att väcka allas uppmärksamhet och uppmana till nogrann eftertanke kring frågorna "Vad för sorts person är jag?" och "Hur kan jag bli en bättre person?"

Under Elul ber vi också särskilda böner, סליחות - Selichot (böner om förlåtelse), varje morgon innan solen går upp.

För mer inspiration har du här en hemsida som startats av Ziegler School of Rabbinic Studies i Los Angeles:


Varje dag under månaden kommer de att sätta upp en "Jewel of Inspiration" (juvel av inspiration) från någon prominent person. De har bl.a. presidentkandidaterna, Obama och McCain!

Följ med och sök efter din inspiration inför Rosh haShana.

Betyder denna tid något speciellt för dig?

LeShana tova (för ett gott nytt år),

Ps. Till alla mina muslimska vänner vill jag hälsa Ramadan Karim!
blog comments powered by Disqus