Detta inlägg är del 1 av 3 om Halacha. Jag började skriva det som ett enda inlägg, men det blev för stort.
Detta inlägg, del 1, handlar om Halacha, judisk lag, inom den ortodoxa världen, speciellt i Israel.
Del 2, är en enkel sammanfattning av Halachans utväckling genom historien.
Del 3, visar min absoluta favoritaffisch - The Sea of Halacha!
Hej!
Hittade en fråga jag ville skriva om, som har med Israel att göra, men eftersom den inte var så positiv, så bestämde jag mig för att vänta tills efter landets födelsedag för att ta upp den.
Yakov Litzman, Israels nya hälsominister, kom med nya direktiv på måndag gällande svininfluensan: "Vi tänker kalla det Mexicoinfluensan och inte svininfluensan."
Varför, tror ni? Jo, eftersom svin är orena och okosher djur, så vill inte Litzman, som kommer från det ultra-Ortodoxa partiet United Torah Judaism, inte att alla går runt och pratar om dem.
Detta är inte bara idiotiskt, utan det har heller inget att göra med Halacha, judisk lag, och kan faktiskt gå stick i stäv med det. Dels så är grisar bara inte kosher att ÄTA. Man blir inte oren av att ta på grisar, inte av att ta på sig svinskinn - och definitivt inte genom att nämna djuret!
Sen är det också så att inom Halacha är allt som gäller människans liv och hälsa viktigare än nästan alla andra lagar inom judendomen. Det är chockerande att Litzman, vid ett sånt här tillfälle, när en pandemi hotar tusentals människors liv, leker ordlekar som kan leda till missförstånd samt att viktig energi och resurser går till att skriva om namnet på sjukdomer istället för att bekämpa dem!
Det är ett symptom på hur bortkopplad en betydande del av den religiösa judiska världen har blivit från pragmatismen som alltid har funnits i deras egen religion!
Denna felkoppling är något som Rabbin Professor Daniel Sperber, på det ortodoxa universitetet Bar-Ilan University skriver om. I en artikel i den israeliska dagstidningen Ha'aretz, skriver man om hur Sperber, som är en högt respekterad ortodox rabbin, känd för sin kunskap om Halacha och Talmud, kritiserar sina kollegor.
Han menar att dagens Poskim (tolkare av judisk lag) har, som en reaktion till modernismen, gått åt det extrema hållet vad det gäller sina Halachiska beslut. De har förlorat kontakten med de vanliga ortodoxa judarna som följer deras bestämmelser och försöker inte göra deras liv lättare genom deras utlåtanden, som var vanligare före moderniteten. De tycker att allt nytt är av ondo och de vrider judendomen in i fundamentalismens korridorer.
Så har icke-ortodoxa judar (t.ex. jag som är Konservativ jude) länge sett på händelseförloppet. Det som är nytt med vad Rabbin Sperber skriver är just vem han är. Kritiken kommer inifrån, så att säga.
Detta är viktigt för att fundamentalisternas politiska makt i Israel växer hela tiden. Borgeligt äktenskap finns inte för judar i Israel - rabbinatet har monopol på konverteringar, vigslar och begravningar. En israel som varken är född av en judisk mor eller vill konvertera hos rabbinatet, får inte gifta sig med andra judar och inte heller begravas på en judisk begravningsplats!
Hela busslinjer i Jerusalem tas sonika över av ultra-ortodoxa där de tvingar män och kvinnor att sitta separerade och misshandel har förekommit av kvinnor som inte vill rätta sig efter deras regler.
Jag hoppas att personer som Sperber kan börja bromsa utvecklingen och förändra riktningen som de ortodoxa idag går i, men jag är inte särskilt optimistisk. När jag pratar med ortodoxa judar är de ofta säkra på att judendomen kommer överleva endast genom deras stränghet. Jag brukar kontra med att det är genom den Konservativa rörelsens villighet att kompromissa med moderniteten, utan att ge efter för den, som judendomen kommer att blomstra.
Ingen övertalar den andre, så till slut säger jag: "Vi träffas här igen om 200 år för att se vem som hade rätt."
Kol tuv,
היום - Hayom (Dagens judiska datum):
torsdag 30 april 2009
Har judisk lag kört av vägen?
Nyckelord
Församlingsfrågor,
Galut/Diasporan,
Halacha,
Hälsa och sjukvård,
Israel,
Judar i världen,
judisk historia,
Ledarskap,
Nyheter,
Politik,
Talmud,
Torah,
Åsikt
blog comments powered by Disqus