Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 25 juni 2009

Tunga omständigheter...

Hej!

Tack alla för de fina orden och kommentarerna på Torahblogga fyller 1 år! Det är VERKLIGEN roligt att mitt arbete är så uppskattat av så många!

Jag har inte blogga så mycket den senaste veckan, då jag har varit på gång att förbereda mig för en operation som jag genomgår imorgon, torsdag. Det är en magsäcksoperation, så det är inte akut eller farligt.

Jag har kämpat med min vikt så länge jag kan minnas och de senaste åren har det bara gått åt fel håll. Till slut var det bara att erkänna att det inte skulle gå på egen hand och att jag behövde genomgå operationen för min egen skull, såväl som för min familj. De vill ju ha mig vid liv och hälsa så länge som möjligt - det vill jag också.

Vad det gäller det judiska perspektivet (som spelar en stor roll för mitt sätt att tänka på saken) så har jag även där ett stort ansvar att att ta hand om den kropp som Gud har gett mig och göra det bästa av mina förutsättningar. Jag har välsignats med hälsa, bra gener, intelligens mm, men jag måste förvalta allt detta på bästa möjliga sätt. Nu gör jag det.

Imorgon, torsdag, sker operationen, en gastrisk bypass:


Idag ser jag ut så här, 170kg:


Jag är den till höger, om ni inte gissade er till det, men så småningom - inom loppet av 1,5-3 år - hoppas jag kommer ner i min bror, Jeremys viktklass (han till vänster).

Bilden är tagen i maj, då han gick ut Jewish Theological Seminary som färdigexaminerad rabbin (läs om det och se fler bilder på En rabbin blir till...). Han är just nu i Stockholm och kommer denna vecka och nästa att hålla i predikan i Stora synagogan. Det är väl värt att gå och höra honom om ni kan.

Jag har också fått exklusiva rättigheter att lägga ut hans predikningar på Torahblogga snart, så fast jag kanske ligger i sjukhussängen och tar igen mig, så kommer ni kunna läsa hans visdomsord i alla fall.

Vi får se - jag kanske har det så tråkigt på sjukhuset att jag bloggar extra mycket själv!

Hur det än blir önskar jag er alla allt gott,

blog comments powered by Disqus