Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

onsdag 3 juni 2009

Rädda Rellen!!!

09-06-05
Uppdatering!

Som Berel och Chris redan har skrivit i kommentarerna så visar sig uppgifterna i detta inlägg att vara fel, och det är skönt att få det bekräftat.
Rellen ska inte läggas ner. Däremot ska någon sorts omstrukturering av det administrativa ske. Enligt mina källor är inte så mycket klart än, men det ska beslutas inom en snar framtid.
Trots att uppgifterna har varit fel, så tycker jag att två bra saker har resulterat av detta felaktiga rykte:
  1. Det är alltid viktigt, särskilt när det är förändringar på gång att församlingens ledare håller medlemmarna informerade och lyssnar på deras synpunkter innan mar tar beslut. Ett sådant här upprop visar hur mycket folk bryr sig om Rellen. Jag hoppas att när man tar beslut om förändringar av Rellen att det inte görs på ekonisk basis, utan att man gör allt för att stärka det inför framtiden.
  2. Folk har verkligen visat sitt stöd och engagemang för judisk utbildning i Stockholms församling. Jag hoppas att folk fortsätter med det genom medlemskap och möjligen donationer. Det kan de verkligen behöva. Men något som är ofta mer värdefullt än pengar är om man ger av sin tid. Tänk hur värdefullt det skulle var om någon kunde offra lite av sin tid till att undervisa på Rellen, eller att starta en föräldraförening som band samman familjer och gjorde aktiviteter utöver lektionstiden. Idag är tid bland det dyrbaraste vi har och därför betyder det så mycket också.
Shabbat shalom,
Benjamin

Hej!


I dessa svåra ekonomiska tider tvingas alla till svåra val och uppoffringar, men det är skillnad på nedskärningar och att skära strupen av sig själv.

Ledarna för Judiska församlingen i Stockholm verkar ha svårt att se den skillnaden. Enligt rykten så håller man på att lägga ner, eller helt omstrukturera och krympa Aaron Isaacs Skola, tidigare känd som Religionskolan eller Rellen.

Den finns till för alla judiska barnfamiljer som inte har sina barn på den judiska skolan, men ändå vill att barnen ska få lite judisk kunskap och vara med i judisk verksamhet. Man har lektioner en gång i veckan i två timmar. Det är inte mycket men många familjer, som inte annars har vardagskontakt med det judiska, kan genom Rellen ha kontakt med församlingen. Skulle den försvinna tror jag att många fler familjer skulle glida bort från vår gemenskap.

Jag har personligen mycket att tacka Rellen för, men inte som en f.d. elev, utan som f.d. lärare. Jag gick på den judiska skolan, inte Rellen, men min mamma, Debbie, var rektor för Rellen i 15 år. Hon jobbade hårt för att höja nivån på undervisningen och öka lärarnas engagemang i den lilla, begränsade tjänsten. Hon kämpade också för att höja timlönen för lärare, så att hon kunde rekryterade duktiga ungdomar och vuxna till att undervisa de hundratals barn som kom på eftermiddagarna eller helgerna för att lära sig.

När jag var 20 år gammal, år 1998, var jag inte så judiskt intresserad, fast jag kom från en familj med stark religiös, judisk identitet. Jag tog ett job på Rellen för att få någon tusenlapp mer per månad. Rektorn (min mor) erbjöd att skicka två av lärarna till Limmudkonferensen i England, mellan jul och nyår. Det var bara jag och en annan lärare som nappade på erbjudandet.

Jag var aldrig densamma efter den resan. Min "förvandlingsprocess" kan ni läsa om i detta, tidigare inlägg: Limmud - en jordbävning av judisk aktivitet!

Jag kan säga att jag är den jag är idag p.g.a. Rellen, och det visar att man riskerar inte bara att förlora barnen som går på Rellen, utan alla de unga som engageras genom att jobba som lärare också.

Jag hoppas verkligen att Församlingensledningen tänker om kring detta och ändrar sitt beslut. Det finns nu en namninsamling för att rädda Rellen. Du kan också skriva på här:
Man brukar säga att en församling får de ledare den förtjänar, men ingen församling förtjänar att mista sin Religionskola!

Kol tuv,

blog comments powered by Disqus