Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

onsdag 17 juni 2009

Torahblogga fyller 1 år!!!

Hej!

Idag fyller Torahblogga ett år!

Det var just för ett år sedan, den 17 juni 2008, som jag startade detta lilla projekt, som en del av mitt jobb som pedagog på Judiska församlingen i Göteborg.

Jag älskar att undervisa och engagera människor i något de själva tycker är spännande. Jag ville ta min passion och rikta den, inte bara till de människor jag träffade på församlingen, utan till alla människor som hade tillgång till Internet och talade svenska.

Som ni ser på första inlägget, Så var det dags att blogga, så hade jag en liten aning om vad som skulle bli av det hela. Min programförklaring, Varför Torahblogga, skrev jag nästa dag. Jag kommer ihåg att det tog mig 3 timmar att få ihop grafiken på inlägget. Jag blev så utmattad att jag nästan gav upp med det hela, men en vecka senare fick jag min första inspirationsblixt ("hjärnrus"), Hillels två hjärnhalvor, och sen bar det av.

Oj, vad mycket jag har lärt mig under detta år. Främst om bloggande och nätet, men även om allt möjligt annat. Ofta börjar jag skriva något och inser att mina kunskaper i frågan inte är lika skarpa som jag först trodde. Då börjar jag googla intensivt och bläddra i mitt judiska bibliotek (som jag verkligen har kär...), för att vara säker på att det jag skriver inte är helt åt skogen.

Så vad har det blivit av det hela? Lite statistik:
  • 183 inlägg (detta är nummer 184), vilket blir i genomsnitt ett inlägg varannan dag.
  • Totalt 17 164 besökare, som har läst 24 823 olika sidor. I genomsnitt är det 48 besökare per dag.
  • 9 "följare", men jag vet att ni är många, många fler som regelbundet checkar in och hänger med.
Det har inte blivit en analys av veckoavsnittet varje vecka, det jag ändå har haft som ambition. Det finns så många ämnen och idéer jag har som jag tänkt på, men inte har kommit igång med ännu. Men jag är väldigt stolt över vad Torahblogga har blivit.

Bloggen har också varit en personlig seger för mig, då jag år 2005, vid 27 års ålder, fick diagnosen vuxen-ADD (ADHD - Attention Defeceit Disorder - fast utan hyperaktiviteten).Vanligt för människor med vuxen-ADD är att det är lätt att komma igång med nya saker, men man tappar lätt ångan och intresset när något nytt dyker upp.

För fyra år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna starta en blogg och hålla igång den med en sådan frekvens som jag nu gjort, i ett helt år. Men jag har jobbat på att överkomma många svårigheter och detta är beviset på att jag har kommit en bra bit på vägen.

Dr. Edward Hallowell, som själv har ADD och behandlar många med diagnosen, säger att ADD/ADHD är en present som är mycket svår att öppna. Han menar att det finns många positiva egenskaper hos oss ADD-are - uppfinningsrikedom, annorlunda och spännande tankebanor, stor entusiasm - som gör att vi verkligen kan bidra med mycket, bara vi kan lära oss att komma förbi våra begränsningar.

Många gånger har jag suttit och jobbat på bloggen, då jag haft svårt att få ut tankarna på dataskärmen och velat helt lägga av med skiten, men jag har ofta lyckats komma förbi det och resultatet har blivit riktigt bra.

Särskilt ni läsare har gjort detta till en extra givande upplevelse. Era kommentarer och frågor, allt från kritiska till vänliga, har gjort att jag fortsatt skriva och publicera.

Jag vill tacka er för detta år och ser fram emot vad nästa år har att erbjuda!

Skriv gärna en hälsning efter inlägget med era tankar kring Torahblogga och era läsarupplevelser.

Här är några frågor jag vill ställa dig:
  • Hur hittade du till Torahblogga för första gången?
  • Vad fick dig att återvända?
  • Vad tycker du är bäst/roligast/mest givande?
  • Vad skulle du vilja se mer av i framtiden?
  • Finns det något inlägg eller kommentar på Torahblogga som du speciellt kommer ihåg?
  • Hur ska vi fira Torahbloggas födelsedag på bästa sätt?
Kol tuv,
blog comments powered by Disqus