Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 15 augusti 2008

Limmud - en jordbävning av judisk aktivitet!

För 10 år sedan var jag rätt likgiltig 20-årig jude. Jag kom från en religiös familj, men tyckte att "allt det där judiska" inte tillförde mig särskilt mycket.

Sen hamnade jag på Limmud i England nästan av en slump. Mitt liv var sig aldrig likt efter det...

Utan Limmud skulle jag aldrig ha inspirerats till att inspirera andra och aldrig blivit den religiösa ledaren och läraren jag är idag.

Vad hände mig där?

Jag anlände på konferensen och upplevde en Shabbat tillsammans med 500 persone (allt från helt sekulära till ortodoxa samt några kristna och muslimer). Det här är en häftig upplevelse, tänkte jag, men jag kände ingen där.

Sen på söndagen brakade det loss på riktigt! Ytterligare 1500 deltagare anlände och jag fick konferenshandboken i handen - varje timme bjöds det på 40 olika program - under hela veckan ca 800(!):

föreläsningar om Torah, Talmud, politik, kultur, historia, mm; föreställningar; konserter; workshops; dans; meditation; filmvisning; skogspromenader!



Jag förvandlades från en judisk sengångare som inte orkade bry sig till en huvudlös kyckling som sprang från upplevelse till upplevelse och som inte hade tid att äta eller sova!

Det var verkligen en "mind-blowing experience".

Här är vad som erbjöds under en enda timme på Limmud, onsdag 14:20-15:30, förra året (ta en extra titt på "Strange Fire").

Sen dess har jag varit tillbaka på Limmud varje år och även själv hållit i program där (vilken deltagare som helst får hålla låda om vad som helst).

I år håller konferensen på mellan 26 december och 1 januari. Jag hoppas dra med mig en grupp härifrån västkusten till Limmud och om du är intresserad så mejla mig (mejllänk finns längst ner på sidan).

Har du barn finns det barnpassning, YoungLimmud, och TeenLimmud för dem hela dagen också!

För övrigt så har Limmud smittat av sig världen över: USA (New York, Los Angeles, Atlanta och Colorado), Canada, Israel (Galil och Jerusalem, Australien, f.d. Soviet, Frankrike, Schweiz, Turkiet, Tyskland, Holland, Sydafrika, Ungern och Argentina!

Var kommer nästa Limmud att poppa upp? Sverige!!!

Den 22-23 november i år brakar Limmud loss i Stockholm och jag tänker leda en grupp dit också. Mejla mig om du är intresserad.

Vi ses på Limmud!

blog comments powered by Disqus