Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 2 januari 2009

En skärande nyårsreflektion

Hej allihopa!

Nu är jag tillbaka i Sverige och lider lite av Limmudabstinens. Detta var mitt tionde år på Limmud, så jag är gammal veteran, men det känns alltid lite tomt nu när veckan är över och man återgår till den gråa vardagen.


Hoppas att ni läsare har haft det bra under semestern och haft ett trevligt "gojishe" nyårsfirande.

Förresten, är det någon som vet vad nyåret egentligen markerar? Tänk efter: om Jesus föddes den 25 december (fast det, i och för
sig, finns mycket som tyder på att det inte var hans riktiga födelsedag) och man räknar 8 dagar framåt (dagen som man föds på räknas som dag ett) så hamnar man på 1 januari. Vad är det som händer judiska pojkar på deras åttonde dag?






Då och nu







Nu ska jag sätta mig och skriva om veckans Torahläsning, parashat Vajigash.


God fortsättning,
blog comments powered by Disqus