Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 22 januari 2009

Shemot - Vem är Moshe? del 1

Hej!

Förra veckan läste vi parashat Shemot - שמות och nu på lördag blir det Vaera - וארא. En viktig fråga att ta upp när vi nu vadar in i den andra av de fem moseböckerna är vem var Moshe (Moses) som person?

Det är en viktigt fråga för att från och med Sefer Shemot, Andra moseboken, så är Moshe (med undantag av Gud) Torahns centrala gestalt.

Som en första introduktion kan vi njuta av de första minuterna av den animerade filmen Prinsen av Egypten.



I inledningsscenen får vi se slaveriets hårda ok, hur egyptierna slaktar nyfödda barn och hur en kvinna, Jocheved, med sina två äldre barn, Aron och Mirjam, vid sin sida, gömmer den nyfödda och tar honom ner till Nilen i ett desperat försök att rädda hans liv. Hon lägger honom i Guds händer.

Jag tycker att animationen är så bra och musik så gripande att jag blir faktiskt rörd till tårar varje gång jag ser scenen där hon lägger ner honom i korgen och skickar ut honom i strömmen. Så blödig är jag...

Den lilla Mirjam springer efter korgen längs strandkanten
för att se vart den tar vägen och efter en minst sagt dramatisk färd flyter korgen stillsamt in till den kungliga badstranden. Denna sista scen har de ändrat lite på i filmen. Här är orginalet:
När hon öppnade den såg hon att där låg ett barn, en pojke som grät. Hon tyckte synd om honom och sade: "Det är nog ett av de hebreiska barnen."
Då sade pojkens syster till faraos dotter: "Skall jag skaffa en hebreisk kvinna som kan amma barnet åt dig?"
"Ja, gör det", svarade faraos dotter. Då gick flickan och hämtade pojkens mor,
och faraos dotter sade till henne: "Ta med dig det här barnet och amma det åt mig. Jag skall betala dig för det." Kvinnan tog då pojken och ammade honom.
När pojken blev större förde hon honom till faraos dotter, som adopterade honom och gav honom namnet Moshe. "Jag har ju dragit upp honom ur vattnet", sade hon.
Shemot 2:6-10
Intressant att påpeka att namnet pojken får av faraos dotter inte är passivt, som man skulle tro, utan aktivt. Egentligen borde han få namnet från "den som har dragits upp" (passivt), men det blir istället "den som drar upp" (aktivt). Det passar inte in i detta sammanhang, men det är ett perfekt namn för någon som så småningom ska "dra upp" ett helt folk ur slaveri och leda dem till frihet!

Men nu går vi handlingen lite i förväg...

I nästa inlägg, Vem är Moshe? del 2 (som kommer snart), ska vi undersöka vilka händelser påverkar Moshe som ung man och driver honom mot hans möte med Gud.

Under tiden kan jag ställa denna fråga: har någon ett förslag på varför manusförfattarna ändrar så mycket i scenen med faraos dotter i filmen? Vad tror ni att de ville betona eller tona ner?

Kol tuv,

blog comments powered by Disqus