Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

onsdag 14 januari 2009

CAJE är inställd!

Tråkiga nyheter i dessa tråkiga tider:

CAJE, Coalition for Advancement of Jewish Education, har tvingats ställa in sin årliga amerikanska konferens på grund av det försämrade ekonomiska läget.

De flesta av er som läser detta vet nog inte mycket om CAJE (uttalas precis som ordet "cage", dvs. bur) och CAJE-konferensen, men CAJE har länge varit en stor r
esurs för nordamerikanska judar. Varje augusti i 33 år har 1500 människor - rabbiner, kantorer, lärare och lekmän djupt engagerade i judisk utbildning - samlats för att lära och lära ut, brainstorma och vara en källa till inspiration för varandra och hela den amerikansk-judiska världen.

Här har ni en video från 2008 års konferens.



Jag har själv aldrig åkt på CAJE-konferensen, men detta ger mig kalla kårar p.g.a. mina starka band till Limmud. År 1979 åkte fem brittiska judar på CAJE för att se om något sådant kunde göras i England. Året därpå startade den första Limmud-konferensen, med 50 deltagare.

Limmudkonferensen, min egna stora källa till inspiration, har idag vuxit till 2000 personer och har i sig gett upphov till ett fyrtiotal mindre Limmudkonferenser runt om i världen, nu senast i Stockholm i november.


Jag föreställer mig hur det skulle kännas om Limmud, som jag åkt på varje december i 10 år, skulle behöva ställa in sin verksamhet och tanken gör mig väldigt ledsen. Jag har mejlat Limmud med frågan om de lider av liknande förhållanden. Jag svar tillbaka snart och uppdaterar då detta inlägg. Vi får hoppas att de inte påverkas.

Vill du hjälpa Limmud i Sverige att växa? Det är en organisation av volontärer och de behöver fler entusiastiska människors hjälp inför nästa år. Kontakta dem på info@limmud.se!

Vi får alla hoppas att Limmud fortsätter att växa i Sverige och över hela jo
rdklotet. Världen behöver mer Torah i dessa svåra tider, inte mindre.

Kol tuv,

Uppdatering!

Jag fick just svar från Elliott Goldstein, ordförande för Limmud i England (se bilden till höger). Han skriver följande:
Dear Benjamin,
Good to hear from you!
It is with much sadness that we learnt that CAJE would not be running its annual conference this year. Although we have no formal connection to CAJE, for nearly 30 years, Limmud has sent a delegation to CAJE - and we have always continued to learn from them, how they operate and what is new in American Jewish education. We hope that some of the spirit of CAJE now lives on in Limmud - not just in the UK, but all around the Jewish world (46 communities to date!).
Like all Jewish communal organisations, our funding has been squeezed - and we are now having to search for new sources of finance, however, we are not planning cut-backs or decrease in activities in any way... in fact, next year, we are looking to organise more events than ever before!
Hope that this helps
All best wishes
Elliott
blog comments powered by Disqus