Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

tisdag 20 januari 2009

Juveler i mediasörjan

Hej!

Nu börjar kriget mellan Hamas och Israel gå mot sitt slut för denna omgång. Vi får se hur länge eldupphöret varar. Om det mot förmodan håller i sig kan snart världens uppmärksamhet dras åt ett annat håll. Alla provokationer - raketattackerna mot Israel och
smugglingen av vapen från Egypten till Gaza mm. - som Hamas omedelbart åter sätter igång med, kan igen göras utan världen bryr sig om det.

Därmed inget sagt om tragedin med hundratals döda civila. Ej heller om kvalitén i nyhetsrapporteringen, vilket jag inte kan bedömma - bara att det sällan förekommer något om Israels perspektiv på konflikten eller dess egna förluster. (Här kan ni läsa mina tidigare inlägg och bedöma min ensidighet!)

Jag har bett er läsare att rösta de senaste veckorna på vilka ämnen ni helst av allt vill läsa om här på bloggen. Endast
3 röster av 56 hittills vill se mer politik och Israel. OK, OK, jag fattar vinken: håll dig till kommentarer om Torah-avsnittet (28,5%), judiska traditioner och ritualer (19,5%) samt judisk kultur (18%).

Men om ni inte vill att JAG ska skriva om konflikten, kan jag väl få tipsa om de som verkligen skriver bra och nyanserat om konflikten, eller?

De senaste veckorna har jag läst en hel del om konflikten. Inte särskilt rolig läsning, men vissa saker har varit balanserade och genomtänkta och verkligen lyst igenom den ensidiga sörjan av israelhat. Här är några tips - jag är säker på att jag missar en hel del, så om ni har fler bra tips hoppas jag att ni skriver dem i kommentarerna!):

1) Ett ont nytt år, av Niklas Ekdal på DN.se. Mycket skarp analys av konflikten.

2) Israel, bara Israel, av Per T Ohlsson på Sydsvenskan.se. (tack till Nike på www.judaistik.se för tipset). Om ensidigheten i mediabevakningen.

3) Därför avstod jag från manifestationen i Stockholms Stora Synagoga, av Bernt Hermele, TV-journalist. Lite konstig rubrik, men bortse ifrån den och läs. Verkligen tänkvärt och rörande.

4) Alla är offer, av Jackie Jakubowski, på DN.se. Jackie är chefsredaktör p
å Judisk krönika. Ännu en knivskarp analys. (Håll utkik i nästa nummer av krönikan där de ska ha med en artikel om den svensk-judiska bloggvärlden!)

Tillägg:
5) På den israeliska tidningen Haaretz engelska hemsida hittade jag just en artikel av författaren David Grossman, vars son dog i Libanon-kriget för 2 år sedan
. Israel's Success in Gaza Only Proves That It is Strong, Not Right, om vad Israel borde lära sig av de senaste tre veckorna.
Sen vill jag jag nämna tre bloggar som har bra inlägg också (och det är bara en ren slump att de alla länkar tillbaka eller citerar mig ;-)!):
  1. Judinna i Sverige, av Chaya Miriam i Stockholm skriver bra om sina personliga upplevelser och känslor i Situationen i mellanöstern - hur påverkar den svenska judar? (sidospår: kolla in den märkliga diskussion jag kom in i med en messianist i kommentarerna till inlägget).
  2. Att vara jude, Akivas blogg. Hans inlägg, Tankar om Gazakonflikten och svenska judars situation, är också väldigt rörande.
  3. Bloggen judaistik.se, som skrivs av Nike och Johan i Lund, vars inlägg, Det judiska Sverige märks mest i motvind, var också mycket bra!
Som sagt, där har ni några juveler som jag hittat i mediasörjan. Det finns säkert en hel del till, så tipsa mig om dem i kommentarerna!

Kol tuv,

PS. Vill ni jämföra hittar ni mer mediaensidighet här:
DN.se 1, 2, 3, 4, 5, 6; SvD.se 1, 2, 3, 4, 5; Dagen 1, 2, 3, 4; Sydsvenskan 1, 2, 3, 4;
blog comments powered by Disqus