Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

fredag 30 januari 2009

Parashat Vaera/ Parashat Bo - En Pesachpjäs

Hej!

För några år sedan jobbade jag på en judisk skola som lärare i
judiska studier.

Varje vår spelade klass 6 upp en pjäs till helgen Purim, som infaller under mars månad, baserat på Esters bok. Men ett av åren inföll Purim just under sportlovet och det var väldigt krångligt att få till en pjäs då.


Det bestämdes att jag skulle fixa en Pesachpjäs, dvs en pjäs till den judiska påsken som firar uttåget ur Egypten.

En biblisk pjäs
(barnen på bilden var inte med i min pjäs...)


Jag skrev ihop en pjäs som började i nutid med en familjs Sedermåltid, den traditionella Pesachmiddagen, med många olika ritualer. Familjens två döttrar satt vid bordet och tyckte att det hela var väldigt tråkigt och önskade sig att de kunde slippa vara med.

Plötsligt händer något och de två döttrarna transporteras bakåt i tiden till bibliska Egypten och får vara med när Moshe försöker befria slavarna från Farao.
Jag tänkte att det kan vara roligt för er läsare att se ännu ett sätt att syssla med Torahns texter, i pjäsform.

När jag skrev den hade jag för mål att ha med så många element från Torahn som jag kunde, så att eleverna skulle ha roligt med pjäsen, men också få en insikt i hur det kunde kännas att vara slav och att befrias.


Scen 1: Tjejerna sitter vid familjens seder och har tråkigt. De bråkar med föräldrarna som inte gillar deras inställning och sedan händer något märkligt...


Scen 2: Tjejerna hamnar mitt i bibliska Egypten och två slavdrivare vill fånga in dem, men de räddas av några israeliter.


Scen 3: Hemma hos en unik israelitisk familj, som döljer en hemlighet.


Scen 4: Moshe och Aron möter israelitiska ledare som inte är särskilt samarbetsvilliga. Moshe konfronterar Farao och första plågan inleds.


Scen 5: Några månader senare och egypterna har lidit under många plågor. Några egyptiska kvinnor kommer ner till floden för att tvätta och prata om vad de varit med om.


Scen 6: Ännu några månader senare och nu möter vi några egyptier som famlar sig omkring i mörkret av den 9e plågan. Det är en skrämande upplevelse.
'

Scen 7: Natten med den 10e plågan, De förstföddas död. Tjejerna sitter med Moshe och hans familj i en första sedermåltid och väntar på att dödsängel ska passera.

Scen 8: Tjejerna hamnar tillbaka i sin tid med sin familj igen. Nu har de en helt annan relation till Pesachberättelsen...


Här hittar ni pjäsen:


PESACHPJÄS

Jag vill gärna veta vad ni tycker!


Shabbat shalom,

blog comments powered by Disqus