Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 7 maj 2009

Dokumentär som klippt och skuren...

Hej!

Apropå den diskussion om omskärelse som har pågått på Torahblogga med inläggen Varför vi omskär våra pojkar och Sådan far sådan son - lite mer om Brit Milah från en stolt omskuren jude!
hittade jag just en dokumentärfilm som handlar om ämnet.

Den heter Partly Private är gjord av en israelisk kvinna som heter Danae Elon. Bakgrunden till filmen är att Elon ska ha barn med en fransk/algerisk jude vid namn Philippe. Hon kan inte tänka sig göra en Brit Milah på deras son, han kan inte tänka sig att inte göra det. Dokumentären skildrar resan som hon gör för att försöka förstå varför man gör omskärelse.

Jag har själv inte sett filmen, utan bara trailern som hittas på YouTube. Det lilla jag kan bedöma av trailern verkar det mer som om denna resa går ut på att möta så många omskärelsemotståndare som möjligt, vilket gör mig skeptisk till filmen, men fick jag tillfälle skulle jag vilja se den.

Kol tuv,



Vet inte om denna film kommer visas på Stockholms Judiska filmfestival, men en hel del intressanta filmer hittas där. Mer om årets filmfestival hittar du på SvD.se.
SvD har också två rätt kritiska artiklar om omskärelse: 1 och 2.
blog comments powered by Disqus