Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 28 maj 2009

Er Torahbloggare i Expressen och GT idag!

Hej!

Idag är jag med i Expressen och GT med ett stort inlägg i debatten om omskärelse! Den heter Tack för att jag blev omskuren som liten. Naturligtvis är kommentarerna efter artikeln många och hårda, vilket är att vänta i detta sekulära land.

Vill ni se vad jag skrivit tidigare här på Torahblogga i ämnet hittar ni inläggen här:

19/4:
Varför vi omskär våra pojkar...

28/4:
Sådan far, sådan son - mer om Brit Milah från en stolt omskuren jude!

12/5:
En grovt vinklad artikelserie!

13/5: Hur mycket ska samhället styra?

Som ni ser har det blivit en hel del i ämnet de senaste veckorna på bloggen. Jag är inte ute efter att göra Torahblogga till en blogg endast om omskärelse, men det finns en sån hård opinion därute mot Brit milah, och det är så mycket okunskap om ämnet som sprids, så jag känner att jag måste försöka få en syl i vädret om från judiskt håll.


Förhoppningsvis lägger sig debatten igen snart, utan att det blir någon häxjakt mot oss från politiskt håll, som det blev för 6-7 år sedan. Jag är född och uppvuxen i Sverige. Jag har levt nästan hela mitt liv här, men skulle Brit milah, i någon mörk framtid, bli förbjudet, skulle jag se mig om efter något annat land - ett som skyddar av religiösa minoriteters rättigheter, även att uppfostra sina barn i den egna religionen.


Religionsfrihet innebär inte bara frihet från religion!


Kol tuv,

blog comments powered by Disqus