Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

måndag 18 augusti 2008

Eikev - Guds ord på dörren, på armen och på kvinnor

Hej!

Denna vecka läser vi Torahavsnittet עקב - Eikev i synagogan.

I Eikev hittar vi, bland mycket annat, det andra stycket (Devarim 11:13-20) av Shema-bönen. Förra veckan, i parashat Vaetchanan läste vi det första stycket (Devarim 6:4-9) med de inledande orden שמע ישראל - Shema Jisrael: Hör Israel (Herren är vår Gud, Herren är en).

Shema är egentligen ingen bön, uta
n består av dessa två direkta citat ur Torah och det tredje (Bamidbar 15:37-41) om att sätta tsitsit - fransar i de fyra hörnen av ens klädesplagg (om det har fyra hörn). Akiva illustrerar detta på sin blogg.

Shema är en central del av gudstjänsten och har till och med kallas för den judiska trosbekännelsen (om det skulle finnas någon). Man hittar följande i både i första och andra stycket av Shema:
Du skall binda dem som ett tecken kring din arm, och de skall vara ett kännemärke på din panna. Du skall skriva dem på dina dörrposter och i dina stadsportar.

Detta är textkällan till מזוזה - Mezuza - den lilla (ibland rikligt utsmyckade) låda som finns på alla dörrposter (utom till toan) i ett religiöst judiskt hem samt till תפילין - Tefillin - böneremmar som judiska män ska ta på sig varje morgon (förrutom Shabbat).










I både mezuzan och i tefilin lådorna har man קלפים - klafim, små bitar av pergament där Shema-bönen har skrivits (alla tre stycken). På så sätt kan man hålla מצוה - mitsvan (budet) från Shema-bönen så bokstavligen som möjligt.

En mezuza ska finnas i varje hem (även hos ensamstående kvinnor), men det åligger bara män att sätta på sig tefilin, och väldigt få kvinnor gör det.

Frågan om vem det åligger att hålla en mitsva är ett centralt begrepp inom judendomen. Gud har gett oss mitsvoten - det åligger hela det judiska folket att hålla dem och att utföra dem rätt.

Enligt rabbinerna har kvinnor ansvar att hålla nästan alla mitsvot som män har ansvar för, med undantag av "positiva tidsbundna" mitsvot.

Positiva = "du skall göra"-mitsvot

Tidsbundna = mitsvot som ska göras vid ett särskilt tillfälle (t.ex. be tre gånger om dagen, lägga tefilin på morgonen, mm.). OBS! Gäller ej vissa mitsvot som att hålla Shabbat och helgdagar. Dessa åligger det kvinnor också att hålla.

Varför positiva tidsbundna mitsvot? Eftersom kvinnor var traditionellt ansvariga för hemmet och barnen menade man att de inte kunde schemalägga mitsvot som bön. De behövde lägga all sin tid till annat.

Men det finns de som menar att så är det inte idag, varken för kvinnor eller män. Det är något som jag själv fick erfara när jag var pappaledig i ett halvår! :)

Tefilin är något som aldrig varit förbjudet för kvinnor att ta på sig, men jag har ofta hört det resonerats (speciellt från ortodoxt håll) att kvinnor inte MÅSTE ta på sig dem och varför skulle någon vilja göra en mitsva som de inte måste göra?

Trots detta finns berättelser i traditionen om kvinnor som tog på sig tefilin: t.ex. Michal (kung Sauls dotter och kung Davids fru), och Rashis döttrar (han hade inga söner och utbildade istället sina döttrar, vilket var mycket ovanligt på den tiden).

Haken är att en kvinna som VÄLJER att ta på sig tefilin kan inte välja bort ansvaret sedan, utan ska lägga tefilin varje vardag resten av sitt liv, precis som männen.

Här har ni två helt olika infallsvinklar på frågan:

Women & Tefillin (Konservativ)

Why Can't Women Wear Tefillin (Ortodox)

Hursomhelst har frågan också lett till en hel del humor. Ta till exempel denna bild som är en parodi på "Rosie the Riveter" - en känd propagandabild från andra världskriget för att värva kvinnliga arbetare till USAs vapenfabriker.

Eller vad sägs om ett modernt sätt att uppmuntra flickor att ta på sig tefilin:


Tefillin Barbie!

Sedd här med ett ex
av Talmud Bavli i ena handen och en siddur i den andra...




...och här läser hon Torah för sin egalitära församling...




Tefillin Barbie skapades (och finns att köpa) av en kvinna i New York vid namn Jen Taylor Friedman som beskriver sig själv som "post-denominational halakhically-observant egalitarian Jewish ritual scribe and scholar". Hon har också undervisat på Limmud. (Tack till Sari för tipset!)

Visserligen skapade hon Tefillin Barbie som ett humoristiskt inlägg i debatten, men hon skriver också seriöst om sina åsikter vad det gäller kvinnor och tefilin: "Should All Barbies Wear Tefillin?".


Vad tycker du?


Kol tuv,

blog comments powered by Disqus