Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

onsdag 20 augusti 2008

Upp till kamp mot övergångsställen?

Hej!

En intressant fråga har väckts av företaget Prisma Teknik, som tillverkar lådorna som finns vid övergångsställen över hela landet (och internationellt).

Jan Lund, som är vd för företaget, har berättat för TT att man kan trycka på vilken del av panelen som helst och därför betyder handen som pekar uppåt inte längre "tryck här".

Enligt Lund är det istället ett dolt budskap:
"Man trycker på en knapp och kan samtidigt ta del av ett budskap om Gud och Jesus. Jag hoppas att många tar tillfället i akt att kanske fundera en stund över livets mening nästa gång som man stannar vid ett övergångsställe."

DN.se skriver: "Enligt tillverkaren Prisma Teknik är handen med fingret som pekar upp mot himlen en känd kristen symbol som står för att det bara finns en väg till Gud, genom Jesus Kristus". (läs artikeln i DN.se, eller i SvD)

För religiösa judar så är עבודה זרה - Avoda Zarah, avgudadyrkan en av de värsta synderna man kan göra sig skyldig till. Däremot så är det rätt vedertaget att de monoteistiska religionerna, kristendom och islam, inte räknas som avgudadyrkan.

Många moderna judiska tänkare menar att avgudadyrkan handlar idag mer om att prioritera fel saker i sitt liv (pengar, makt, fåfänga) och låta dem ta över, än att akta sig för en religion.

Vi religiösa judar riskerar alltså inte att klassas som avgudadyrkare genom att trycka för grön gubbe, men är detta helt OK då?

Akivas reaktion på sin blogg, Att vara jude
är:
"Jag skall aldrig mer trycka på övergångsknappen. Någonsin."
Jag tolkar hans reaktion som lite skämtsamt, men jag känner ändå en liknande reservation.

Jag gissar att majoriteten av svenska folket, speciellt de sekulära, ställer sig likgiltiga till detta lite lömska försök att uppmärksamma Jesus, men jag som minoritet känner ett behov av att markera att jag INTE delar Prisma Tekniks kristna budskap!

Om man vände på situationen tror jag att reaktionen skulle vara mycket större. Tänk om företaget skulle ha en svensk muslim som vd och att han skulle gå ut och säga att denna hand var en påminnelse att Muhammed är Allahs sanna profet.

Det skulle bli mer rabalder då, speciellt med den islamofobi som råder i Sverige och västvärlden.

Så var går gränsen för oss religiösa minoriteter i detta sekulära, men ändå kristna land?

Många gånger har icke-judar reagerat på att jag inte firar jul och inte ens har en julgran eller julpynt hemma. "Kom igen!" säger de. "Jag är ju inte troende kristen, men firar jul. Det behöver inte vara en kristen helg - den har ett universiellt budskap om fred och broderskap. Du kan också fira jul!"

Dessa argument biter inte på mig. Jag vet vad julen i grund och botten står för. Jag är inte kristen och tänker inte fira jul eller någon annan icke-judisk helg. (Jag kan tänka mig vara med på midsommar, men jag tänker INTE dansa runt fallossymbolen, omvandlat till blomstersmyckat kors!)

Jag har mina helger som markerar fred och broderskap i världen (Rosh haShana, Jom Kippur, Pesach mm) och behöver inte de kristna helgerna, mina räcker gott och väl.

Som minoritet i Sverige upplever jag min judendom på ett sätt som jag inte skulle om jag bodde i Israel. I Sverige måste jag anstränga mig för att uttrycka min religion. Här måste jag lägga ner tid och energi för att känna mig som jude och det gör att jag uppskattar det judiska än mer.

Men måste jag försvara och bevara min religion vid övergångställen nu också?!

Vad tycker du?

Tänker du som är jude strunta i Prisma Tekniks "Jesus-hand" eller tänker du markera ett avståndstagande på något sätt?

Kol tuv,

blog comments powered by Disqus