Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

lördag 2 augusti 2008

Chai chai vekajam...

שבוע טוב - Shavua tov* allihopa!

Nu är jag tillbaka från Sardinien. Visserligen var ön inte helt öde (det var faktiskt riktigt trevligt) men dessvärre hade resorten ingen internet (!) och jag fick ta mig in till närmaste stad (Olbia) för att sitta på ett internet café (utan kaffe!) för att koppla upp mig. Snacka om hårda semestervillkor för en bloggare!

Vi gick upp tidigt på fredagsmorgonen, tog färjan till fastlandet (7 timmar) och körde genom hela norra Italien (5 timmar) för att hinna hem till Verona (där min svärmor bor) innan Shabbat. Allt detta med en väldigt aktiv liten tjej på 20 månader! Vi hann nätt och jämt.

Nu sitter jag här på מוצאי שבת - Motsei Shabbat (efter Shabbats utgång) i stekhett värme och funderar på den kommande veckans bloggande.

Det finns en hel del att ta upp på bloggen:

Vi börjar läsa en helt ny bok i Torahn, דברים - Devarim (Den femte moseboken) och det finns mycket att säga om den.
Vi är mitt uppe i den tre veckor långa sörjeperioden som började med שבעה עשר בתמוז - Shiva asar beTammuz och slutar med תשעה באב - Tisha beAv, årets svartaste dag, som i år infaller nästa söndag, den 10 augusti.

Sen vill jag också fortsätta diskussionerna från föregående inlägg med nya inlägg om bl.a. Gud, människan och den fria viljan och om näringsrika rabbinska dispyter.

Allt hinner vi inte med, men jag bloggar ivrigt på.

Vad vill du läsa och diskutera på Torahblogga de närmaste veckorna?
Tyck till!
För vad är denna blogg utan dig, kära surfare?

Kol tuv,


* Shavua tov = (ha en) god vecka. Hälsning som används precis efter Shabbat och hela söndagen.

0 comments: