Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

måndag 11 augusti 2008

Lite inspiration och humor efter Tisha beAv

Hej allihopa!

Hoppas ni som fastade under Tisha beAv hade en lätt fasta. Den var lätt för mig ända tills efter TbA-seminariet på församlingen, ca 16.30. Då blev jag riktigt trött och seg och höll på att somna på vägen hem!

Lyckligtvis har jag välsignats med en förstående hustru som tog hand om vår lilla dotter i ytterligare en timme (hon hade ju haft hand om henne hela eftermiddagen) så att jag kunde ta en tupplur.

Efter det var det bara att hålla ut och vänta på att mörkret skulle falla, vilket gick riktigt långsamt, men strax efter 22 satte jag mig ner och hade en riktigt god måltid. Själva maten var inget särskilt, men åh vad man uppskattar mat och dryck när man har avhållit sig i 24 timmar!

Har ni några tankar kring fastan?

Det känns som om Tisha beAv-seminariet var lyckat. Vi var nästan 20 pers och diskussionen var livlig (som den ska vara!).

Skulle vara roligt om någon av er som var med ville skriva några kommentarer, tankar, observationer, eller dylikt
på bloggen kring hur ni upplevde seminariet!

Nu är Tisha beAv över och därmed också den tre veckor långa sorgeperioden. Templet är förstört och nu gäller det för oss att plocka ihop spillrorna och återgå till vardagen.

För att hjälpa oss på traven läser vi i synagogan under de närmaste sju veckorna några av de mest inspirerande budskapen som någonsin skrivits, hämtat från ישעיהו - Jishaijahu (Jesaja) senare kapitel. Vi börjar på lördag med kapitel 40.

Ett smakprov:
Jakob, hur kan du tala så, Israel, hur kan du säga:
"Jag vandrar osedd av Herren, min Gud tar sig inte an min sak."
Har du inte förstått, inte hört?
Herren är en evig Gud, han har skapat hela jorden.
Han blir inte trött, han mattas inte. Ingen pejlar djupet av hans vishet.
Han ger den trötte kraft, den svage får ny styrka.
Unga män kan bli trötta och mattas, ynglingar snava och falla, men de som litar till Herren får ny kraft, de får vingar som örnar.
De springer utan att bli trötta, vandrar utan att mattas.
Precis vad ett folk som just har förlorat allt behöver höra.

Ett annat sätt att lyfta humöret är att skratta. Här har vi ett exempel på lite modern Torah-humor (tack till David
och Eva för tipset!):




Kol tuv!

blog comments powered by Disqus