Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 21 augusti 2008

Vad vill vi lära våra barn?

Hej!

Det är oftast nyttigt att tänka till lite och kanske gräva lite djupare under ytan på medias rubriker. Jag skulle önska att fler gjorde så när det gällde den oftast skeva rapporteringen om Israel!

Nu gäller det något annat - rapporteringen om Forum för Levande Historias undersökning om svenska lärares okunskap gällande Förintelsen, som det rapporterats vitt och brett om idag, bland annat på DN.se, SvD.se, SydS och AB.

Jag blev inte alls berörd av storyn, men kunde inte sätta fingret på varför.
Är detta inte problematiskt? Ja, det verkar det vara.
Om vi inte förvaltar vår historia och för vidare den till nästa generation, finns det då inte en risk att vi upprepar den? Jo visst, det tror jag verkligen. Så har vi judar alltid förvaltat vår historia!
Så varför stördes jag inte mer av detta???

Lyckligtvis satte Johan, på bloggen judaistik.se, ord på känslan jag inte kunde ge uttryck för:
"När man läser detta är det lätt att bli förfärad över lärares dåliga kunskaper och förfasa sig över den utbildning våra barn får, men när man sedan tar en titt på frågorna inser man att detta mer är en fråga om kunskapssyn än om kunskap. De frågor som ställdes i enkäten var inriktade på detaljer: byggdes lägret i Dachau i syfte att mörda judar eller ej? hur stor del av den tyska befolkningen var judar 1933? Hade detta varit frågor i TV-frågeprogram som gamla tiders »10000 kronors-frågan» hade jag inte reagerat, men är detta verkligen »kunskap om Förintelsen»? Förstår man Förintelsen bättre om man har dessa detaljkunskaper? Är det verkligen denna sorts kunskap om Förintelsen som vi tycker att lärare ska undervisa våra barn om?"
Tack Johan!

Jag provade sedan själv att svara på frågorna på SvDs hemsida och lyckades bara med 4 av 7! Jag tycker inte att mina kunskaper om Förintelsen är bristfälliga på något sätt. Jag vet alltför väl om den fasa och avgrundsdjupa ondska som drabbade mitt folk och andra grupper under 30- och 40-talet i Europa - jag har nära bekanta som är överlevande och jag har hört dem berätta om sina upplevelser.

Ändå så blev det bara 57% rätt. (Jag svarade fel på frågorna 3, 5 och 7. Hur många klarar du av?)



Med detta menar jag inte att frågeställningar så som denna inte ska undersökas - det är viktigt att se till att våra historielärare är kompetenta - utan att inte allt kan sammanfattas i statistik.

Vi får se åt vilket håll debatten leder, men jag hoppas att det som är verkligen viktigt i allt detta inte kommer bort: de som inte lär sig av historien är dömda att återuppleva den och Förintelsen är historia jag hoppas att ingen någonsin behöver återuppleva!


Hall of Remembrance, Yad Vashem


Kol tuv (allt gott),
blog comments powered by Disqus