Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

tisdag 31 mars 2009

Att annonsera eller inte annonsera...

Hej!

Jag har funderat på en fråga och jag vill göra höra vad ni läsare tycker om saken. (Läs inlägget först och rösta sedan längst ner, eller till höger, i marginalen.)

På Google-bloggar som denna (.blogspot.com) finns det möjlighet att ha små annonser i marginalen och/eller mellan inläggen och få in lite pengar. Programmet heter AdSense och ni kan läsa mer om det här. Blogginnehavaren får oftast betalt varje gång som en läsare klickar på en annons.

Jag har aldrig funderat på saken eftersom jag jobbar på en judisk församling och bloggen ingår i min verksamhet, men sen kom jag på att det skulle vara ett sätt att samla in pengar till Tsedaka.

Tsedaka motsvarar konceptet välgörenhet, men ordet betyder rättvisa. Att ge tsedaka till de som har mindre är inte något man gör för att man är snäll - för att man vill göra väl - utan för att det är en grundläggande rättvisa att de som har mer hjälper de som har mindre. Judinna i Sverige skrev väldigt finnt om Tsedaka på sin blogg.

Jag tänker alltså att om jag inför annonser på Torahblogga är det enbart för att pengarna som kommer in ska gå till att göra världen mer rättvis. Ni läsare kan då bidra genom att då och då klicka på annonserna och dra in mer pengar. Det kan handla om 5 kr per månad eller kanske 50 kr per månad, men det är i alla fall något.

Varje gång Google betalar ut något till Torahblogga redovisar jag det här på Bloggen och ni läsare får rösta om vilket ändamål ni vill att resultatet av era klickar ska gå till.

Vi läser i Shemot (2 moseboken) 38:21:
Följande är en redovisning av hur mycket som använts till boningen, till boningen för förbundstecknet. Den sammanställdes på Moshes befallning av leviterna under ledning av Itamar, prästen Arons son.
Moshe gav en offentlig redovisning över de medel som hade samlats in till Mishkan när den var klar. Om vår främsta ledare genom tiderna gjorde det, och ingen skulle kunna misstänka honom för fiffel, då ska vi alla, alltid redovisa insamlade ekonomiska medel och vad de går till.

Vad tycker ni om denna idé? Ni kan rösta nu här nedan, eller till höger, i marginalen!

Kol tuv,


blog comments powered by Disqus