Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 5 mars 2009

Vi har en vinnare!

Hej!

En kort resa till den kungliga hufvudstaden, en dotter sjuk i feber och en mor på besök gör att jag har fått ett ganska komprimerat schema denna vecka.

Men jag kan informera om att vi har en vinnare på Vinn en bok-tävlingen - det är Jacobi, som lämnade en kommentar den 5 februari.

Jag har mejlat Jacobi och han skrev tillbaka med en kort beskrivning om sig själv, vilket gjorde att jag bara vill veta mer!
Jag heter Yacov, och är 24 år gammal och är student. Född i en liten judisk stad i Etiopien som heter Ambover, 1984 så gjorde vi Aliyah till Israel, via Sudan, pga av att inbördeskriget i Ethiopien startades. I Israel kom vi till en stad som heter Ashdod, som ligger i södra Israel.
Jag har uppskattat alla kommentarerna och de livliga diskussionerna som uppstod på en del inlägg. Det har varit väldigt roligt att läsa dem och svara på (en del av) dem, fast jag inte alltid hunnit med att svara.

Vi startar en ny tävling denna månad och nu är det Sveriges nya Pesach Haggadah som lottas ut. Så här beskriver Hillelförlaget boken:
En förtjusande vacker och annorlunda Haggada, som inspirerar, aktualiserar och problematiserar de klassiska texterna och får oss att leva oss in i den storslagna berättelsen om de 40 långa åren i öknen - vandringen från slaveri till frihet.
Så lagom till Pesach har ni chansen att vinna denna riktigt fina bok. Samma regler gäller som förra månaden:

Minst en gång under mars måste du ha lämnat en kommentar till något inlägg på bloggen. Det är inte svårt. Klicka bara på "Kommentera!" eller "X kommentarer" under inläggets text (se exemplen här nedan) och skriv något i rutan som poppar upp.


<- ELLER ->



Du behöver inte skriva en briljant analys av Rashis kommentarer på parashat Mishpatim eller något sådant. Skriv bara vad du själv tycker och tänker om inlägget du kommenterar. Glöm inte att ha med en giltig mejladress, så att vi kan kontakta dig om du vinner (adressen kommer inte att ses av andra besökare).

I början av april lottar vi ut vinnaren, så låt kommentarerna flöda*!

Kol tuv,
* Kommentarerna till detta inlägg räknas inte med i lottningen...
blog comments powered by Disqus