Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

måndag 29 mars 2010

FIM radio, nytt avsnitt om Pesach!

Hej!

Snart börjar Pesach, 5770!

Jag lämnar er med mitt senaste avsnitt av FIM-radion, om just Pesach:



Programmet sänds tisdag kväll, 19.00, men eftersom det är helg spelade jag in det i förväg.

I FIMs (föreningen Fred i Mellanöstern) närradioprogram får någon hela ansvaret för att strukturera, spela in och klippa ihop en timme FIM-radio varje vecka.

Det sänds lokalt i Göteborg, tisdag kl. 19.00, med repris söndag kl. 8.00, på 94,9 MHz. Är ni inte i Göteborgstrakten med en radioapparat i närheten? Gå in på Göteborgs Närradioförenings hemsida, www.gnf.nu, och lyssna just vid sändningstiden. Annars hittar ni redan sända avsnitt på FIMs hemsida, www.fredimellanostern.se.


Inslag i mitt program:

Vi pratar om de historiskt mörka relationerna mellan kristna och judar kring påsken, men också om hur mycket de förbättrades under 1900-talet.

Och om varför den starkt sekulära israeliska kibbutsrörelsen uppskattade Pesach så mycket att de skapade sina egna ritualer för att fira den ordentligt.

Och sist om de traditionella förberedelserna till Pesach, och då pratar jag med den som lärde mig allt jag vet om att fira en riktig Pesach!

Och som komplement till inslaget om kibbutserna får ni detta material från Ophir Yarden:


Kibbutz Haggadah - Examples

Och:

Pesah

Chag sameach! (glad helg)
blog comments powered by Disqus