Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

torsdag 18 mars 2010

Fokus på global världssvält och dess judiska lösningar

Hej!

Denna shabbat är det något speciellt på gång i hos den judiska hjälporganisationen American Jewish World Service: det är Global Hunger Shabbat.

På en Shabbat, då man ska äta gott och njuta av maten och just strax innan Pesach, när judar rensar ut all mat som innehåller sädeslag (vete, korn, råg, havre etc) och firar frihet från slaveri, förtryck och fattigdom, så är det en bra idé att sätta fokus på världens svältproblem och hur vi alla har en plikt att hjälpa till.

Global Hunger Shabbatsajten, http://ajws.org/hunger/ghs/, hittar man många olika resurser för att hålla i samtal, studera texter, ja, till och med hålla en predikan, allt på ämnet världssvält.

Jag upptäckte detta just, och hinner nog inte ordna med något inför denna shabbat, men nästa vecka kommer vi att ha en egalitär gudstjänst och då kommer jag att sätta fokuset just på detta viktiga ämne!

Om ni är i stan nästa lördag, den 27 mars, hoppas jag att ni tittar förbi. Tills dess kan ni läsa organisationens förslag på hur man formar en bra predikan som knyter ihop veckans parasha (Torahavsnitt) med helgen Pesach och världssvälten.


Hunger Sermon Resources

Jag hoppas att vi alla kan hitta något sätt att bidra till att minska världens lidande.

Shabbat shalom!


Ps. Här skrev jag ett inlägg om varför det är viktigt för oss judar att ge till judiska hjälporganisationer.
blog comments powered by Disqus