Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

måndag 8 mars 2010

Judiska kvinnor och kvinnans roll i judendomen

OK.

Nu fick jag lite dåligt samvete för att jag inte skrivit något just idag för internationella kvinnodagen, så bättre sent än aldrig! Visserligen skriver jag en del om kvinnans roll i judendomen året om och här nedanför hittar ni en lista av det mesta jag skrivit om ämnet på Torahblogga. Men det finns även mycket annat bra att tipsa om:

Vill ni läsa något gediget, historiskt, halachiskt och akademiskt om ämnet råder jag er att klicka på
denna länk till Templum Salomonis, där Sebastian har verkligen överträffat sig själv med denna omfattande artikel "om vilken utmaning frågan om kvinnans juridiska, teologiska och sociala status i judendomen presenterar för det rabbinska etablissemanget"!

Och jag kan även rekommendera den nya bloggen From the Rib? som handlar just om ämnet judisk feminism. Här skriver Shira och Dina om varför de startade bloggen.

Men judisk feminism tar många olika former. Jamie Sneider, en komiker, bloggare och konstnär, ville visa judiska kvinnor som sexiga och smarta, så hon designade och poserade för en rätt unik väggkalender, The Year of the Jewish Woman. På bilden till höger poserar hon som Ester i Purimsagan. Menar hon att det var så Ester fick jobbet som kung Achashverosh nya drottning?

Här på YouTube får ni se Jamie själv förklara på ett amerikansk nyhetsprogram varför hon skapade kalendern. Säg vad du vill om det, men erkänn att det är en annan sorts vinkel på judisk feminism!

Själv gör jag ingen hemli
ghet av att jag känner mig hemma i den Konservativa rörelsen, och är för en form av judendom där kvinnorna får medverka på samma villkor som männen. Så här har ni en genomgång av det jag (och andra) skrivit genom Torahbloggas 20 månader långa historia:

Guds ord på armen, på dörren och på kvinnor - om budet att ta på sig tefillin och hurvida den kan gälla kvinnor också.

Politik och religion - en härlig kollision? - skriven av min bror, rabbin Jeremy Gerber, om hur den Konservativa rörelsen utvecklats gällande kvinnors roll och nu även homosexuellas

Jitro II - Att vara gift med sitt jobb - om hur svårt det kan ha varit för Zipporah, Moshes fru, när hennes man blev ledare för det judiska folket och Guds högra hand.

Mishpatim III - en sexigare mitsva - om hur halacha (den judiska lagen) ser på sexlivet mellan man och hustru, och om kvinnans sexualitet och behov

Bara i New York! - en kvinnlig kantorselev utforskar en okonventionell inkomstkälla

Modern ortodoxa på väg att bli moderna? - om den första ortodoxa kvinnan som tjänstgör i en rabbinaktig roll

Parashat Tazria-Metsora - en fråga om liv och död - en intressant vinkel på Torahns renlighetslagar som annars verkar rätt kvinnofientliga

Var ska man lägga den religiösa ribban? - om kvinnans roll i våra svenska judiska församlingar (det blev en ordentlig diskussion i kommentarrutan också!)

Finns religionsfrihet för judar i Israel? - om hur gruppen Women of the Wall har kolliderat med de juridiska begränsingar som finns i Israel för kvinnor att öppet praktisera ett icke-ortodoxt judiskt liv

Limmuddagboken söndag och måndag - om diverse föreläsningar relaterat till ämnet Kvinnor i judendomen som jag hörde på Limmudkonferensen i England

Segregerat på marken och i luften - om konflikten kring könssegregerade busslinjer i Jerusalem

Låt kommentarerna till detta inlägga handla om vad ni tycker, tänker och känner om ämnet Kvinnor i judendomen.

Kol tuv,


Läs mer om Kvinnodagen här:
DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; Expressen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; Aftonbladet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; GP 1, 2, 3, 4, 5; Sydsvenskan 1, 2, 3; Skånskan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; Dagen 1, 2;
blog comments powered by Disqus