Varför Torahblogga?

Varför Torahblogga?

היום - Hayom (Dagens judiska datum):

söndag 11 oktober 2009

Vardag, sköna vardag!

Hej!

Ledsen att jag inte skrivit något om de två sista helgerna i månaden Tishrei - Shemini Atseret och Simchat Torah, men jag har varit nere med en tuff förkylning den senaste veckan och det har gått ut över kursen Det judiska året och bloggandet. Hoppas skriva något under veckan.

Men nu är helgerna slut och jag har en hälsning jag brukar använda efter Simchat Torah. Under helger ska man säga "Chag sameach" - "glad helg". Nu säger jag "Chol sameach" som betyder "Glad vardag", för att jag tycker det är så skönt att äntligen få återgå till vardagen!

Vi kan i alla fall fortfarande skratta åt helgerna:

Till bloggen Passive-Agressive Notes mejlar folk in lappar och skyltar de har hittat skrivna av folk som är arga på någon och försöker uttrycka sin ilska på lappen, ibland artigt, ibland mindre artigt, men oftast väldigt roligt.

Här är en lapp från en synagoga i Florida, som har haft problem med kylskåpsinbrott, dvs. folk som går in och tar mat som inte tillhör dem.

För er som inte talar hebreiska så är Adonai det hebreiska ordet för Herren. Det är det man säger när man läser Guds namn i böner och ur Torahn.

Chol sameach!


blog comments powered by Disqus